Juli

Binnenkomst: 3:58:02,6
Plaats: 50
Klassement: 65

De laatste etappe stond alweer voor de deur, we hebben ze tot nu toe allemaal goed doorstaan zonder maar een lekke band, pech (uitgezonderd een los pedaal van Joschy) of een valpartij en hoopten dat we dat vandaag konden voortzetten. Er liepen er in iedere geval een hoop rond met schaafwonden!Vandaag werd namelijk een etappe met 2 klimmetjes en hele mooie en technische afdalingen over grote stenen en wortels. Hier was er veel kans op lek rijden namelijk en op valpartijen. De benen voelden vandaag nog erg goed aan en in de eerste klim kon ik goed volgen in de groep waar ik bij reed. Joschy wou vandaag eens testen hoe goed hij was en hij trok de eerste klim vol door, en hij zat net achter de kopgroep van Karl Platt en Stefan Sahm die de Transalp hebben gewonnen. Hierna heeft hij zich weer terug laten zakken tot bij mij. Na de klim kregen we een technische afdaling, waar we helaas af en toe moesten lopen omdat er sommige niet durfden te fietsen. De afdaling die erg lekker ging, want ik heb steeds meer vertrouwen gekregen in de fiets (nieuwe remmen, vork, wielen en banden). De klim erna was nog erg pittig en trok nog aardig lang door. Eenmaal bovenop de Monte Finonchio (1572 m) kon het afdalen beginnen en moest er op 7 km 1000 hoogtemeters worden gedaald. Hier zaten stukken tussen van 26% over grote stenen. Normaal ben ik niet super in afdalen maar hier ging het erg lekker. Ik haalde flink wat mensen in en kon overal fietsen, behalve op sommige plaatsen waar er bikers voor ons stopten. Er waren er hier ook heel erg veel die lek gereden hadden. Joschy ging hier helemaal hard omlaag en had ongeveer 25 man ingehaald! Onder heeft hij maar 1 minuutje moeten wachten op mij en we konden weer verder. Het ging nog kort wat omhoog en na de verzorging weer omlaag tot aan 200 meter boven zeeniveau. Hierna konden we beginnen aan de laatste klim van de week. Het was een erg zware klim over asfalt en schotter. Op de kleinste versnelling moest ik hier naar boven en ik was blij dat deze in het bos in de schaduw was. Halverwege de klim kwamen Jean en Niels terug want ze hadden lek gereden. Vanaf dat moment heb ik geprobeerd bij Jean in het wiel te blijven, dit lukte enkele kilometers maar op een gegeven moment moest ik ze laten gaan, want de tank was leeg bij mij en ben op eigen tempo verder gegaan. Net voordat we boven aan kwamen zaten we zonder water. Alles was opgegaan in de klim en het duurde toch nog effe voordat de verzorging kwam. Na een vijftal kilometers kwam de verzorging eindelijk. Hier stonden Juul en Herwin en hadden een Red Bull, Thanx Boys!!! Heerlijk was dat en ik kon er weer tegen aan.

Gelukkig was het nu alleen nog maar omlaag richting Riva del Garda. Het was een erg leuke single track en schotterafdaling. De plaats waar we nu zaten zou niet meer veel veranderen en in de laatste kilometers richting de finish zaten we in een groep en zijn samen gereden. Voor de finish hebben we ons terug laten zakken en zijn we hand in hand over de finish gegaan. Want samen hebben we de 628 km en 21,000 hoogtemeters toch gehaald! Na de ontvangst van een medaille en wat gegeten te hebben zijn we met Niels en Jean, Sjef en Leon en de jongens van Tom Schouten Racing Team het Gardameer in gedoken!!!! Heerlijk hier hebben we het toch allemaal voor gedaan, de finish in Riva.

’s Avonds was na de Pasta Party met friet en kip, een Finisherparty. Hier werden de winnaars gehuldigd en kon iedereen zijn finishershirt in ontvangst nemen. Het gezamelijke biertje wat we hebben gedronken met enkele andere Nederlanders smaakte erg goed en hadden we allemaal wel verdiend! Daarna hebben we nog een tijdje aan het strand gezeten. Ook werd er een hele foto en video collage geshowd en dat was erg mooi om te zien met alle beelden van afgelopen week. Daarna zijn we maar gaan slapen, want morgen was een lange reisdag.

Op zondag zijn we met de bus terug gegaan naar Mittenwald waar we de auto hebben geladen met de fietsen en toen zijn we naar Munchen gereden. Hier zouden we eigenlijk overnachten maar het schoot allemaal zo goed op dat we door zijn gereden naar Vaals. Het was gezellig op de terugreis want we hadden nog een andere Nederlander in de auto, Eric Baptist, die met ons mee reed. In Vaals ben ik blijven slapen en de dag erna hebben we samen verslag getypt. Het thuisfront had al laten weten dat ze een verassing hadden en dat ik maandag om 7 uur thuis moest zijn. Dus dat heb ik maar aangehouden. Eenmaal thuis waren er veel familieleden en fietsvrienden die natuurlijk allemaal het verhaal wilden horen van de afgelopen week onder het genot van een lekkere BBQ. Het was erg gezellig en met een diavoorstelling van de foto's hebben we ons verhaal gedaan, want als verassing was Joschy vanuit Vaals ook nog even gekomen. Het was een erg leuke avond en ik vond het leuk om iedereen mijn verhaal te doen.

Zelf ben ik wel redelijk tevreden over het resultaat van de gehele Transalp, behalve dan de eerste dagen waar ik niet echt uit de voeten kwam. We hadden gehoopt op een plats bij de eerste 50 in het klassement maar dat is helaas niet gelukt. Ik denk dat er voor mij niet heel erg veel meer in had gezeten. Voor Joschy wel want hij heeft een relatief erg makkelijke week gehad. Vooraf hadden we niet verwacht dat het verschil zo groot zou zijn. We zijn in iedere geval wel blij dat we zonder materiaalpech of valpartijen de finish in Riva hebben gehaald want dat was toch het voornaamste doel van deze Transalp!

Verder wil ik nog enkele mensen bedanken:
Joschy voor de super week en dat hij zo vaak op mij heeft gewacht!
Kalle en Jacky voor de perfecte verzorging tijdens de Transalp!
Kristel voor het updaten van mijn site en alle andere aanmoedigingen en het feestje!
Pap en mam voor het feestje en alle zorgen vooraf.
Tim Heemskerk, mn trainer.
Wildkamp voor de kledingsponsor.
En natuurlijk alle andere Nederlanders tijdens de Transalp voor de super gezellige week!
Maar vooral iedereen die me aangemoedigd heeft op wat voor manier dan ook (sms, gastenboek enz)
Het was echt een super ervaring!!!!

• 2007-07-21_JBT_dag_8_1

Binnenkomst: 5:07:55,6
Plaats: 69
Klassement: 69

Vandaag was het race day over de langste koninginne etappe van 103 km! De eerste 85 km ging over asfalt dus dat stelde technisch helemaal niets voor. De laatste 20 km daarentegen waren erg zwaar over schotter, single tracks en bospaden. Wel moest er in deze 85 km een zware klim worden overwonnen, de Manghenpass (2047 m). Voor de start zaten we met veel Nederlanders gezellig op het terras, net zoals vele andere dagen.

Na de start ging het vandaag in een grote groep omlaag over asfalt. De groep was erg groot tot aan de eerste klim en hier begon het uit elkaar te vallen. De klim ging erg lekker bij mij en bij Joschy liep hij ook goed, net als alle klimmen afgelopen week. Bovenop de tactiek weer toegepast door Joschy drinken te laten halen wat weer goed uitpakte. In de afdaling omlaag zaten we in een groet groep en we kregen weer de bidonnetjes aangereikt. De 2e klim vandaag was erg zwaar en was vol in de zon en met 35 graden is dat erg warm. We zaten weer bij veel dezelfde mensen vandaag. Zo rijden we bij de eerste 3 damesteams in de buurt en ook bij de tweede team grand masters (samen 100+). Dit was voor ons vaak een richtlijn de afgelopen week. Eenmaal bovenaan de klim was er weer verzorging en was het weer flink de verloren liters zweet aanvullen. Het gedeelte dat nu kwam was vergelijkbaar met een ardennentrip. Heel veel op en af en technische stukken met wortels en stenen. Ik voelde me nog redelijk goed en hier konden we goed door rijden en nog enkele plaatsen winnen. Ik wou vol door gaan maar Joschy zei dat we nog 600 hoogtemeters moesten en dat zijn er nog best veel dus heb ik iets rustiger gedaan. Het ging hier goed maar er zaten nog enkele korte pittige klimmetjes is. We dachten dat er bijna waren maar toen moesten we nog een flinke klim en die bleef maar door gaan. Auw, wat deed deze pijn. Gelukkig was ie voor iedereen zwaar en hebben we geen plaatsen meer verloren en konden we aan de laatste afdaling beginnen naar de finish. Na 5.06 kwamen we als 69 over de streep en stonden nu ook 69 in klassement. Elke dag nog gestegen in klassement, maar dat komt vooral door de slechte eerste dag.

• 2007-07-20_JBT_dag_7_1
  • 2007-07-20_JBT_dag_7_2

St. Vigil - Arabba
Afstand: 50.91 km
Hoogtemeters: 2337 m

Binnenkomst: 3:14:03,8
Plaats: 56
Klassement: 74

De kortste etappe van de Jeantex Bike Transalp stond vandaag op het programma, 51 km met 2337 hoogtemeters. Het zou een korte maar pittige etappe worden met veel op en af rijden. We hadden vandaag op tijd opgesteld in vak B en we stonden nu mooi vooraan.

Dit scheelt in het begin een hoop inhaalwerk en het spaart wat energie. De eerste klim naar Ritjoch (1863 m) was een mooie over schotterwegen. Na de afdaling volgde de verzorging en erna was een glooiend terrein met veel op en af. Een beetje zoals de Ardennen. De sfeer onderweg tijdens een rit is echt geweldig. Je fiets vaker met dezelfde mensen van alle nationaliteiten (42 verschillende landen) en je spreekt met veel mensen. De laatste klim was naar de berg Pralongia (2116 m) deze was best zwaar en hier moest ik weer een paar plaatsen laten lopen. Bovenop was er een super uitzicht over de Dolomiten. Je kon helemaal rondom je heen kijken en op de bergen nog de sneeuw zien liggen. Helemaal super is dat om zo rondom je heen te kijken. Eenmaal over deze berg heen was het nog omlaag naar de finish. Maar 2 km voor de streep was er nog een verassing, 2 km vals plat omhoog. Hier zat ik er helemaal doorheen en heeft Joschy me geduwd, aangezien er een hele groep achter ons aan kwam. We konden ze nog voor blijven en eindigden op een 56e plaats vandaag en waren weer paar plaatsen gestegen in klassement naar een 74e plaats.

Na afloop van deze rit zijn we een rondrit gaan maken in de omgeving aangezien we toch tijd genoeg hadden vandaag. Deze was een gedeelte over de rit van de volgende dag. We hebben echt genoten van het uitzicht, hieronder volgen een paar foto's.

• 2007-07-18_JBT_dag_5_1

Binnenkomst: 4:36:10,7
Plaats: 82
Klassement 72

Na de korte etappe van gisteren stond er nu een wat langere op het programma. Vanuit Arabba moesten we naar Predazzo over 76 km. Er moesten 3 bergen worden bedwongen vandaag, de Passo Padon (2371 m), Karerpass (1759 m) en op Passo Fuedo (2165 m). De eerste klim was erg mooi over asfalt met veel haarspeldbochten en op het laatst schotter.

Het liep erg lekker vandaag en de klim ging erg lekker. Bovenaan aangekomen moesten we een klein stukje omlaag en daarna volgde een erg zwaar gedeelte. Het laatste gedeelte van de klim moest er gelopen worden over 400 meter. Het was hier zo steil dat iedereen moest lopen ook de winnaars van vandaag. Het was dus een tiental minuten klimmen met de fiets op de nek of de fiets vooruitduwend. Dit was erg zwaar en ik voelde dat ik last had van de kuiten op dit loopgedeelte.

Maar gelukkig volgde er na deze klimpartij een lange afdaling waar je goed kon hestellen. We zagen Jean en Niels nog staan want ze hadden lek gereden. De tweede klim naar de Karerpass liep niet lekker bij mij en Joschy had het weer erg makkelijk vandaag. Op de klim kwamen Niels en Jean ons weer voorbij en ik kon helaas niet blijven plakken in hun wiel. Bovenaan de klim stonden de de ouders van Joschy weer en dit was weer perfect getimed. We zaten namelijk helemaal zonder water en het duurde nog lang tot aan de verzorging. Het ging een stuk vals plat omlaag en hier zaten we goed in een groep om wat krachten te sparen voor de laatste klim. De laatste klim was in het begin over asfalt en het laatste gedeelte schotter en single tracks. Er zaten erg steile stukken tussen en ik moest er helaas een keer af omdat ik net niet kon fietsen omhoog na een stuurfoutje. Bovenop was het een geweldig uitzicht over de Dolomiten! Ik zat er helemaal doorheen na de deze klim en ik kreeg de hartslag ook niet meer omhoog, niet meer boven de 150-155. Terwijl ik de andere dagen nog tot 165 kon door trekken. Gelukkig kwam er na de klim een super vette afdaling. Deze ging erg steil omlaag tot wel 26% over schotter en over beton.

Goede remmen waren hier geen overbodige luxe en ik was hier ook weer erg blij dat ik vorige maand nieuwe schijfremmen op de fiets heb gemonteerd. We doorstonden de afdaling allebei erg goed en hadden er echt plezier in! Na 4:36 kwamen we over de finish en ik was helemaal total loss na deze rit. We waren 82e vandaag en dat viel wat tegen. Wel waren we weer 3 plaatsen gestegen naar plaats 72. Het was vandaag een super etappe met een erg leuke downhill op het laatst.

• 2007-07-19_JBT_dag_6_1

Binnenkomst: 4:16:25
Plaats: 66
Klassement: 78

De 4e dag was een etappe over 68 km en meer dan 3000 hoogtemeter. Omdat we nog steeds in vak C stonden wilden we vandaag weer goed eindigen om toch in vak B te komen. De eerste kilometers van de etappe waren allemaal over asfalt en gingen aardig omhoog. We waren weer goed naar voren gereden en het ging goed.

We zaten vandaag bij een ander Nederlands team namelijk Ronald van den Bos en Bas de Bruin van Team Bike Zone. Op de eerste klim naar Rodenecker Alm (1956m) liep het niet helemaal lekker het eerste gedeelte over asfalt ging wel maar het laatste gedeelte over schotter was zwaar. De tactiek bij de verzorging was dat Joschy ging halen werkte weer goed. Na de klim volgde weer een leuke afdaling over schotter en asfalt. Hier behielden we onze positie. Na de verzorging onder in het dal begon de mooie klim naar de Kronplatz ( 2094m) Dit was een erg mooie klim maar ook een erg zware. In het begin ging het nog redelijk constant maar de laatste 2 kilometer van de klim waren erg zwaar en hier verloren we nog wat plaatsen Ook moesten we Bas en Ronald laten gaan Joschy kon wel bij blijven, maar moest toch bij mij blijven.

Bovenop de Kronplatz stonden de ouders van Joschy weer met drinken en voor te filmen en fotos. Omlaag ging het lekker hard met af en toe snelheden van boven de 70 km/u. We hielden de plaatsen en we kwamen als 66 over de finish vandaag. En eindelijk hadden we genoeg plaatsen gewonnen in het klassement om in startvak B te starten de volgende dag. We stonden nu 78. Vandaag kregen we tijdens de Pasta Party heerlijk te eten, gebraden kip met pasta en aardappelsalade! Heerlijk was dat vandaag.