Folgaria - Riva del Garda

Binnenkomst: 3:58:02,6
Plaats: 50
Klassement: 65

De laatste etappe stond alweer voor de deur, we hebben ze tot nu toe allemaal goed doorstaan zonder maar een lekke band, pech (uitgezonderd een los pedaal van Joschy) of een valpartij en hoopten dat we dat vandaag konden voortzetten. Er liepen er in iedere geval een hoop rond met schaafwonden!Vandaag werd namelijk een etappe met 2 klimmetjes en hele mooie en technische afdalingen over grote stenen en wortels. Hier was er veel kans op lek rijden namelijk en op valpartijen. De benen voelden vandaag nog erg goed aan en in de eerste klim kon ik goed volgen in de groep waar ik bij reed. Joschy wou vandaag eens testen hoe goed hij was en hij trok de eerste klim vol door, en hij zat net achter de kopgroep van Karl Platt en Stefan Sahm die de Transalp hebben gewonnen. Hierna heeft hij zich weer terug laten zakken tot bij mij. Na de klim kregen we een technische afdaling, waar we helaas af en toe moesten lopen omdat er sommige niet durfden te fietsen. De afdaling die erg lekker ging, want ik heb steeds meer vertrouwen gekregen in de fiets (nieuwe remmen, vork, wielen en banden). De klim erna was nog erg pittig en trok nog aardig lang door. Eenmaal bovenop de Monte Finonchio (1572 m) kon het afdalen beginnen en moest er op 7 km 1000 hoogtemeters worden gedaald. Hier zaten stukken tussen van 26% over grote stenen. Normaal ben ik niet super in afdalen maar hier ging het erg lekker. Ik haalde flink wat mensen in en kon overal fietsen, behalve op sommige plaatsen waar er bikers voor ons stopten. Er waren er hier ook heel erg veel die lek gereden hadden. Joschy ging hier helemaal hard omlaag en had ongeveer 25 man ingehaald! Onder heeft hij maar 1 minuutje moeten wachten op mij en we konden weer verder. Het ging nog kort wat omhoog en na de verzorging weer omlaag tot aan 200 meter boven zeeniveau. Hierna konden we beginnen aan de laatste klim van de week. Het was een erg zware klim over asfalt en schotter. Op de kleinste versnelling moest ik hier naar boven en ik was blij dat deze in het bos in de schaduw was. Halverwege de klim kwamen Jean en Niels terug want ze hadden lek gereden. Vanaf dat moment heb ik geprobeerd bij Jean in het wiel te blijven, dit lukte enkele kilometers maar op een gegeven moment moest ik ze laten gaan, want de tank was leeg bij mij en ben op eigen tempo verder gegaan. Net voordat we boven aan kwamen zaten we zonder water. Alles was opgegaan in de klim en het duurde toch nog effe voordat de verzorging kwam. Na een vijftal kilometers kwam de verzorging eindelijk. Hier stonden Juul en Herwin en hadden een Red Bull, Thanx Boys!!! Heerlijk was dat en ik kon er weer tegen aan.

Gelukkig was het nu alleen nog maar omlaag richting Riva del Garda. Het was een erg leuke single track en schotterafdaling. De plaats waar we nu zaten zou niet meer veel veranderen en in de laatste kilometers richting de finish zaten we in een groep en zijn samen gereden. Voor de finish hebben we ons terug laten zakken en zijn we hand in hand over de finish gegaan. Want samen hebben we de 628 km en 21,000 hoogtemeters toch gehaald! Na de ontvangst van een medaille en wat gegeten te hebben zijn we met Niels en Jean, Sjef en Leon en de jongens van Tom Schouten Racing Team het Gardameer in gedoken!!!! Heerlijk hier hebben we het toch allemaal voor gedaan, de finish in Riva.

’s Avonds was na de Pasta Party met friet en kip, een Finisherparty. Hier werden de winnaars gehuldigd en kon iedereen zijn finishershirt in ontvangst nemen. Het gezamelijke biertje wat we hebben gedronken met enkele andere Nederlanders smaakte erg goed en hadden we allemaal wel verdiend! Daarna hebben we nog een tijdje aan het strand gezeten. Ook werd er een hele foto en video collage geshowd en dat was erg mooi om te zien met alle beelden van afgelopen week. Daarna zijn we maar gaan slapen, want morgen was een lange reisdag.

Op zondag zijn we met de bus terug gegaan naar Mittenwald waar we de auto hebben geladen met de fietsen en toen zijn we naar Munchen gereden. Hier zouden we eigenlijk overnachten maar het schoot allemaal zo goed op dat we door zijn gereden naar Vaals. Het was gezellig op de terugreis want we hadden nog een andere Nederlander in de auto, Eric Baptist, die met ons mee reed. In Vaals ben ik blijven slapen en de dag erna hebben we samen verslag getypt. Het thuisfront had al laten weten dat ze een verassing hadden en dat ik maandag om 7 uur thuis moest zijn. Dus dat heb ik maar aangehouden. Eenmaal thuis waren er veel familieleden en fietsvrienden die natuurlijk allemaal het verhaal wilden horen van de afgelopen week onder het genot van een lekkere BBQ. Het was erg gezellig en met een diavoorstelling van de foto's hebben we ons verhaal gedaan, want als verassing was Joschy vanuit Vaals ook nog even gekomen. Het was een erg leuke avond en ik vond het leuk om iedereen mijn verhaal te doen.

Zelf ben ik wel redelijk tevreden over het resultaat van de gehele Transalp, behalve dan de eerste dagen waar ik niet echt uit de voeten kwam. We hadden gehoopt op een plats bij de eerste 50 in het klassement maar dat is helaas niet gelukt. Ik denk dat er voor mij niet heel erg veel meer in had gezeten. Voor Joschy wel want hij heeft een relatief erg makkelijke week gehad. Vooraf hadden we niet verwacht dat het verschil zo groot zou zijn. We zijn in iedere geval wel blij dat we zonder materiaalpech of valpartijen de finish in Riva hebben gehaald want dat was toch het voornaamste doel van deze Transalp!

Verder wil ik nog enkele mensen bedanken:
Joschy voor de super week en dat hij zo vaak op mij heeft gewacht!
Kalle en Jacky voor de perfecte verzorging tijdens de Transalp!
Kristel voor het updaten van mijn site en alle andere aanmoedigingen en het feestje!
Pap en mam voor het feestje en alle zorgen vooraf.
Tim Heemskerk, mn trainer.
Wildkamp voor de kledingsponsor.
En natuurlijk alle andere Nederlanders tijdens de Transalp voor de super gezellige week!
Maar vooral iedereen die me aangemoedigd heeft op wat voor manier dan ook (sms, gastenboek enz)
Het was echt een super ervaring!!!!