Mayrnhofen - Brixen

Binnenkomst: 4:13:40,9
Plaats: 49
Klassement: 85

Vanmorgen voelde ik me nog steeds niet helemaal goed maar wel al beter dan gister na de finish. Na de fietsen in het startvak te hebben gezet hebben we ons lekker in een luis stoel geploft tot aan de start.

Etappe 3 startte in Mayerhofen en bestond uit een lange klim in het begin naar de Pfitscherjoch (2251 m) en daarna 60 km omlaag naar de finish. We hadden voor de dag de tactiek om in het begin erg snel naar voren te rijden en dan maar kijken waar het schip strandt. Want eenmaal over de top heen is het een groepje zoeken en naar de finish rollen. Direct na de start zijn we voluit naar voren gereden en hebben ons tot de derde groep gewerkt. We zaten in de groep bij Niels Boon en Jean Biermans. De klim was over asfalt en single track. Deze liep bij mij erg lekker en ik kon redelijk goed in de groep blijven. Bij de verzorging zorgde Joschy voor het halen van nieuwe bidons en wat eten en ik reed door. Joschy kwam dan terug en zo verloren we weinig plaatsen met de verzorging. Het laatste gedeelte van deze klim was erg technisch, veel grote stenen en steile hellingen. Hier moest je af en toe van de fiets af omdat je er net niet omhoog kon fietsen. Hier boven kwamen Sjef Klerken en Leon Kuipers ons voorbij. We zaten bovenaan de klim ergens rond een 30-35e plaats algemeen, dus dat was erg goed. Naar beneden zaten we in een groep weer met Jean en Niels. Echter in de afdaling rond km 50 reden we met een grote groep fout. Wij zagen een bordje hangen en zijn toen dwars door een veld gerend, samen met Martijn Heijdra en Tom Hartkamp, die net lek hadden gereden en terug waren gevallen. Echter het rennen door het weiland was niet de goede keuze geweest want de andere waren terug gereden en zaten voor ons.

Het laatste deel van de etappe zaten we in een groep en zijn we samen naar de finish gereden. We zaten goed vooraan in de groep en in de laatste km zei ik tegen Joschy dat we moesten weg sprinten om de groep voor te blijven. Dit was precies het juiste moment en we bleven de hele groep voor. We waren vandaag 49e in een tijd van 4:13. Echter we baalden wel want als we 3 minuten sneller waren geweest waren we 35 geweest. Het was dus jammer van het fout rijden zeker als het zo lekker gaat en de beentjes erg goed voelden. Na de etappe hebben we lekker in Brixen heerlijk met de beentje in een fontein gezeten. We hadden er een beetje op gehoopt dat we in vak B mochten starten zodat we in het begin niet zoveel krachten zouden verspelen maar helaas stonden we na dag 3 85 in het klassement.