#165 Taganga 20-07
Diving in Tayrona National park.

De dag begon met een heerlijke relaxe morgen en een ontbijtje met uitzicht over de zee. De laatste weken zijn begonnen en de echte vakantiemodus staat aan. Iets minder gejaagd dan de afgelopen maanden zullen we maar zeggen. We hadden wel in de middag nog een duik gepland vanuit Taganga naar het nationaal park Tayrona. Kunnen we in ieder geval zeggen dat we wel in het park zijn geweest. Onze eerste van 2 duiken was op een plaats genaamd Calichan. We werden begeleid door Juan en vanuit de boot gingen we tot ongeveer 19 meter diep. Hier zagen we weer een ander soort koraal dan de eerdere duiken. Het zicht was goed, ongeveer 15 meter, en we zagen ook diverse vissen. Geen grote vissen en ook geen haaien, maar het kan niet altijd feest zijn. De tweede duik, bij duiklocatie La Pecera was weer geheel anders. Grote koraalformaties die iets weg hadden van een stel hersens. Het zicht was hier beduidend minder, een metertje of 5, maar dat was op deze locatie vaker het geval. De duiken hier waren beiden rond de 35 minuten. We blijven het mooi vinden om te duiken, maar dit waren zeker de laatste van onze vakantie. In Taganga hebben we in de avond genoten van de zonsondergang.

• 16500
  • 16501
  • 16502
  • 16503
  • 16504
  • 16505

#166 Cartagena 21-07
On the way to Cartagena.

Dat is pas leuk wakker worden met een filmpje van Daan Bongers op de hoogste trede van het podium bij het NK MTB XCO Masters 30+. We zijn trots op je kerel, je hebt het verdiend! Onze gastvrouw was erg gezellig en we hebben lekker met haar ontbeten, we konden een late check out nemen en dat was wel fijn vandaag. Na een bezoekje aan de pedicure voor Janine en de barber shop voor William zagen we er weer netjes uit, althans dat vonden we zelf. Gisteren waren we al gaan eten bij Babaganoush en omdat we zo lekker hadden gegeten zijn we maar terug gegaan vandaag. Nog even een uitgebreid diner voordat we de bus in stapten op weg naar Cartagena, onze laatste bestemming in Colombia. Hier kwamen we in de avond aan en zijn we nog een klein rondje gaan lopen. Op het pleintje Plaza de la Trinidad waren veel mensen te vinden en zagen we Shakira optreden. Deze keer mannelijk, met pruik, dikke bierbuik en playbackend.

• 16601
  • 16602
  • 16603
  • 16604
  • 16605
  • 16606

#167 Cartagena 22-07
Sightseeing Cartagena.

Deze dag hebben we een beetje rond gelopen in Cartagena. We begonnen met een bezoek aan Castillo San Felipe de Barajas. Dit grote fort, wat een echte toeristische attractie is, had vele ondergrondse gangen, maar van buiten was het niet heel bijzonder. Ons hotel lag net buiten het oude centrum wat compleet omringd is door een grote stadsmuur. Kleurrijke straatjes en huizen met heel veel balkonnen maakten deze stad een van de mooiere die we hebben gezien. De komende dagen gaan we met de zeilboot van Cartagena in Colombia, naar Puerto Lindo in Panama. Hiervoor hadden we 's avonds een briefing met onze kapitein James en de rest van de reizigers.

• 16701
  • 16702
  • 16703
  • 16704
  • 16705
  • 16706

#168 Caribean Ocean 23-07
Preparing for sailing.

Onze laatste dag op het vaste land in Colombia. Alle tassen weer pakken en de laatste inkopen voor de dagen op de zee. Om 4 uur kwamen we bij elkaar bij de supermarkt in de buurt van de haven. Alle 17 reizigers hadden grof ingeslagen, bier, sterke drank, chips, koekjes enz. Je moet wat als je 6 dagen van huis bent met een party boot. Omdat we gisteren al kennis hadden gemaakt was er gelijk een gezellige sfeer. Per twee man hadden we een winkelwagen vol calorieën en die reden we naar de haven. Hier moesten we door de douane, want we verlaten Colombia. Twee agenten doorzochten onze bagage en na 2 uurtjes konden we eindelijk aan boord. Welkom op de zeilboot Souvereign Grace, oftewel de Wild Card II. De crew die ons de komende dagen gaat verzorgen bestond uit kapitein James, zijn 2 assistenten Wilson en Luis en onze kok Rodrigo. En natuurlijk niet te vergeten de eigenaar van de boot, de hond Coco. Het uitzicht was mooi bij het verlaten van de haven, de skyline van Cartagena in de nacht met alle lichten was apart om te zien. Langzaam vaarden we de haven uit en kwamen we op de open ruwe zee. Er stond niet heel veel wind en daarom waren we genoodzaakt om de motor te gebruiken. Met een snelheid van 5.5 knots vaarden we de hele nacht. Veel kregen we er niet van mee, want we probeerden wat te slapen in onze warme hut, met uitzicht op zee!

• 16801
  • 16802
  • 16803
  • 16804

#169 San Blas Islands 24-07
Sailing on the open ocean.

Deze hele dag en nacht vaarden we op de open Caribbean zee voor de oversteek richting de San Blas eilanden. De zee was relatief rustig, maar de boot ging veel op en neer van links naar rechts en uit voorzorg hebben we wat medicatie voor zeeziekte genomen. Hierdoor waren we de hele dag duf en vielen de ogen veel dicht. Af en toe een spelletje, een biertje en gesprek met de anderen zorgden ervoor dat de dag zo om was. Ook werden we door Rodrigo goed voorzien van 3 maaltijden per dag. Niet altijd even makkelijk voor de kok op een bewegende boot in de keuken te staan, maar het eten smaakte heerlijk.

• 16901
  • 16902
  • 16903
  • 16904

#170 San Blas Islands 25-07
Pirates of the Caribbean.

Wakker worden na een bumby nacht en dan bij het opstaan een schitterend uitzicht krijgen over de San Blas eilanden is heerlijk, dat maakte de schommelige oversteek helemaal goed. Deze dag begon met een verkenning van de onderwater wereld, oftewel de duikbril op en snorkelen. We werden met de kleine boot gedropt voor de kust van een van de vele eilanden, waar we langs een koraal rif zwommen tot het strand. Mooi wit strand maar helaas wel weer wat afval te vinden door de stromingen in de zee. Na een uurtje werden we weer naar onze boot gebracht en was het game time. Oftewel drinkspellen met zijn allen. Voor de avond werden we naar een  onbewoond eiland gebracht voor een groot kampvuur en uiteraard de nodige alcohol. Helemaal alleen waren we daar en na de nodige balspellen sloeg het weer helemaal om. De wolken werden donkerder en de bliksem en het onweer kwam snel dichterbij. Binnen no time stonden we in een grote bui en het voelde als Expeditie Robinson, alleen op een onbewoond eiland. Deze bui noemen ze hier chicken ass. We schuilden in een hutje gemaakt van palmbomen en takken. Gelukkig werden we opgepikt en konden we de party voortzetten op de boot tot in de late uurtjes. Voor op de boot was het te doen, met de koelbox dicht in de buurt. Helaas dus geen kampvuur deze avond, maar het weer kun je niet veranderen, morgen een nieuwe kans.

• 17001
  • 17002
  • 17003
  • 17004
  • 17005
  • 17006

#171 San Blas eilanden 26-07
Party time.

Vandaag vaarden we richting een ander eiland om daar de dag en nacht door te brengen. Op de weg er naar toe zwommen er enkele minuten een stuk of 10 dolfijnen net voor onze boot uit. Zodra de boot verankerd lag en de trap omlaag was mochten we de zee in. Wat een heerlijk warm water om even te zwemmen, stand up peddeling of af te koelen en even snorkelen. De bewoners van de San Blas eilanden kwamen met hun kleine houten bootjes langs om verse kreeft en krab te verkopen, onze maaltijd voor de avond. De middag brachten we door op het eiland, waar we 's avonds een kostuum party zouden hebben bij het kampvuur. Helaas sloeg het weer net als gisteren weer om en moesten we weer schuilen voor de regen, die massaal viel. Ook de kreeft konden we niet eten op het eiland, maar deze kregen we gelukkig wel op de boot. Wat wel een voordeel was van de regen dat we konden douchen met het regenwater van het dak van de boot! Vandaag dus ook geen kampvuur en weer een party op de boot. Daar vielen de zelf gemaakte cocoshelm en sandalen van William goed in de smaak. Deze avond was er een met nog meer drank en het spelen van Three Men, oftewel drinken! Het was een avond vol drank, dans, spellen en muziek met de Australische, Duitse, Engelse en Nieuw Zeelandse medereizigers. Gelukkig hebben we de foto's en filmpjes nog....

• 17100
  • 17108

#172 San Blas eilanden 27-07
Welcome in Panama!

Pfff.... dat valt wel een beetje tegen opstaan na zo'n leuke gezellige avond. Gelukkig gold dat voor iedereen en was het een rustige morgen varen richting het eiland voor de paspoort controle. Hier  kregen we de stempel van ons 7e land deze reis, Panama. Dit kon nog wel eens lang duren, maar we hadden geluk het viel mee vandaag. Daarna vaarden we, zeilen hebben we niet veel gedaan, naar de volgende eilanden. Hier gingen we rond de middag aan land en hebben we eerst nog even gesnorkeld. We waren de enige deze keer, de anderen lagen al lekker op het strand. Wij volgden  nadat we langs het rif bij het strand uitkwamen. Nog wat biertjes genomen, aan het heldere water met dat mooie uitzicht. Daarna ging de reis weer verder, nu eindelijk wel eens met de wind in de zeilen. We zaten met zijn allen voor op de boot om wat te praten en een biertje, maar het echte feesten dat zat er vandaag niet meer in. We zeilden tot midden in de nacht en konden de laatste uurtje rustig slapen want we lagen aangemeerd.

• 17201
  • 17212

#173 Panama 28-07
Ciao Souvereign Grace.

We werden vanmorgen wakker in de haven van Puerto Lindo. Na het laatste ontbijtje konden we onze tassen in een klein bootje laden en werden we afgezet aan land. Onze trip zat er nu op, het was een hele leuke ervaring om te varen op de open zee. Het viel gelukkig mee hoe ruw de zee was en hoe ziek we ervan zijn geweest. De trip was  geweldig, aardige, gezellige en professionele crew en de omgeving waar we gevaard hebben bij de San Blas eilanden was soms onwerkelijk zo mooi. Het party gehalte was hoog, maar het vormde een mooie afsluiting van onze reis. Nadat we de boot achter lieten werden we met busjes naar Panama-stad gebracht en kwamen we rond de middag aan in ons hostel. Hier konden we na 6 dagen eindelijk een echte douche nemen en onze kleren laten wassen. De dagen op de zee waren toch wel vermoeiend en een middagdutje was welverdiend. 's Avonds hadden we afgesproken met de andere reizigers die op de boot zaten voor een laatste hapje en een drankje in het oude stadscentrum. Op 2 personen na waren ze allemaal aanwezig en hadden we nog een gezellige avond waar we het avontuur nog eens hebben door gesproken. Alex, Alex, Bree, Chris, Cohen, Emily, Gal, Jack, Laura, Matt, Michael, Oron, Sam, Stacey, Tanya and Timo, thank you for the lovely days!

• 17301
  • 17302
  • 17303
  • 17304
  • 17305

#174 Panama 29-07
Bike along the cause way.

Panama is een ideale stad om met de fiets te bezichtigen, we hadden daarom een tourtje geboekt bij een hostel een blok verder. De tour ging via de snelweg rondom de oude stad en de cause way naar een eilandje. Hier bleven we maar heel even en daarna fietsten we weer terug. Wat wel fijn was dat een gedeelte van de straten was afgesloten op deze zondag. We fietsten door de oude stad en bij de vismarkt aten we een hapje. Hier werden we betoept waar we bij stonden en onze gids deed er ook nog aan mee. Als resultaat de gids, die zowieso al niets vertelde, er vandoor ging en we met de toeristen over bleven. Beetje onprofessioneel, maar we konden er toch om lachen. Het hostel waar we verbleven was fijn, maar we waren toch een beetje toe aan wat luxe na alle hostels en kajuiten de laatste weken. Daarom hebben we voor de laatste 2 nachten een 4 sterren hotel geboekt met zwembad op het terras, sauna enz. Beetje in stijl afsluiten en relaxen voordat het normale leven weer gaat beginnen. Dat relaxen hebben we dan ook uitvoerig gedaan de rest van de dag.

• 17401
  • 17407

#175 Panama 30-07
Wauw the Panama channel.

Een heerlijk groot bed om in weg te dromen, daar zijn we lekker in blijven liggen vanmorgen. En na het ontbijt nog even stiekem terug gekropen. Maar dit hielden we geen dag vol dus hebben we maar een taxi besteld naar het Panama kanaal. Want als Panama ergens bekend om staat is het toch wel deze immense bouwwerken, die de Pacific  met de Caribbean verbind. De sluizen waar we geweest zijn lagen bij het Miraflores visitor centrum. Hier kregen we een korte film te zien en erna konden we door het museum lopen. En natuurlijk als afsluiting een uitzicht over de sluizen. We hadden het geluk dat er op dat moment een schip door ging met de maximale afmetingen voor deze doorgang, ongeveer 294 meter lang en 32 meter breed. In 2016 is een nieuwe kanaal geopend  wat zelfs nog grotere container schepen door kan laten. Deze hebben we helaas niet gezien in het echt. Mooi staaltje techniek zagen we hier. De rest van de dag hebben we nog wat rond gelopen in de stad  voordat we weer in ons heerlijke bedje doken.

• 17501
  • 17502
  • 17503
  • 17504
  • 17505
  • 17506

#176 Panama 31-07
Ooooh no, the final day in paradise.

Neeeeeeeeeeee, in deze dag hadden we echt geen zin. De laatste dag van ons super gave, onvergetelijke avontuur. Maar aan al het mooie komt een einde en zo ook aan deze reis. De tijd is echt voorbij gevlogen, zo snel hebben we beiden nog nooit een half jaar beleefd. De vlucht was pas om 7 uur dus we hadden nog de tijd om te relaxe bij het zwembad en de sauna en een laatste hapje voordat we aan de terugreis begonnen. Vanuit Panama hebben we een rechtstreekse vlucht met KLM naar Amsterdam. Wat een luxe deze keer, door een overboeking kregen we nieuwe plaatsen aangewezen, stoelen 3a en 3b, oftewel buisenes class. Heerlijk een glaasje champagne bij binnenkomst, een lekker uitgebreid 3 gangen diner en stoelen die helemaal plat kunnen om te slapen. Dit was natuurlijk een heel mooi verjaardagscadeau voor Janine, want tijdens de vlucht mochten we vieren dat ze jarig is morgen!

• 17601
  • 17602
  • 17603
  • 17604
  • 17605
  • 17606

#177 Panningen 01-08
Home sweet home, happy birtday Janine.

33 jaren jong is Janine vandaag geworden en dat kunnen we dus fijn thuis gaan vieren. De nachtrust was goed, heerlijk kunnen liggen en beiden geslapen. Na een ontbijtje kwamen we op tijd aan in Amsterdam. Dit is dan ook een hele mooie afsluiter van de reis. Zittend in de trein op weg naar huis realiseren we dat het er echt op zit, maandag mogen we weer gaan werken. Maar eerst komende dagen weer genieten van alle familie en vrienden. Hier kijken we ook naar uit om iedereen te zien en te spreken.