#141 Medellín 26-06
Guatapé tour.

In de ochtend een mindere ervaring van het reizen, namelijk Janine is gebeten door bed bugs, dus nu flink onder de bultjes en jeuk. Net zoals met muggen is William weer gespaard gebleven, het blijft raar. Een van de toeristische attracties rondom Medellín is Guatapé. Hier kun je zelf heen met openbaar vervoer of lekker relaxed met een tourbus mee voor een hele dagtrip. Vandaag de toeristische en makkelijkste optie genomen, mee gaan met de meute. We stopten na een ontbijtje in El Peñol, waar we een standbeeld en een kerk gemaakt uit een grote rots bezochten. Althans met de meute uit de bus en 5 minuten later weer in de bus. Rondom de plaatsen Guatapé en El Peñol is een groot meer, wat is aangelegd door middel van een stuwdam. Door het heuvelachtige landschap is het een schitterende omgeving. We mochten met een bootje mee voor een korte tour langs een van de huizen van Pablo Escobar en langs het kruis in het water waar El Peñol zich bevond voor dat het meer er was. Maar het mooiste van de trip was de Piedra del Peñol, de op twee na grootste rots ter wereld. Na 659 treden stonden we 200 meter hoger op de steen en hadden we een 360° panorama over het meer en de stadjes rondom. Gelukkig was het weer hier nog goed. Na de lunch ging de bus verder naar het kleurrijke dorpje Guatapé waar we de huizen en gebouwen zagen die allemaal voorzien waren van schilderijen en reliëf aan de onderzijde van de muur. En zoals in elke toeristische plaats wordt je helemaal dood gegooid met souvenirs. Daarna werden de aapjes weer terug in de kooi gedirigeerd en kon de chauffeur ze weer veilig naar huis brengen.

• 14101
  • 14107
  • 14108

#142 Medellin 27-06
Medellín by foot, metro and cable car.

Veel van onze tours zoeken we de dag of enkele dagen van tevoren uit, veelal via TripAdvisor, Facebook groep van zuid Amerika of op advies van andere reizigers. De Real City Tour was er zo een die werd aanbevolen door velen. Om 9 uur verzamelden we bij het metro station en hier troffen we Ed en Shelly weer die we in Cotopaxi tegen waren gekomen. De tour was een van de beste walking tours die we hebben gehad, mede door de gids. Hij wist op een duidelijke manier het verleden van Colombia te vertellen, zonder een eigen mening te geven. Het beeld wat velen van Colombia hebben is dat van tientallen jaren geleden. Medellín was toen de meest gevaarlijke stad ter wereld en Colombia was door Pablo Escobar één groot drugsnest. Daar is nu niets meer van te merken, de stad leeft, toerisme bloeit en het is vrijwel overal veilig. We liepen over pleinen en langs gebouwen en zagen de standbeelden van Botero met grote ronde vormen. Ruim 3,5 uur liepen we door de stad en werden we voorzien van veel info. Daarna zijn we met Ed en Shelly en nog 2 Engelsen een hapje gaan eten en hebben we een shirt gescoord van Colombia. Met zijn 6en hebben we de metro genomen naar de kabelbaan. Deze ging naar het park Arvi, hoog gelegen aan de rand van de stad. Met een goed uitzicht over de stad gingen we omhoog en erna ook weer gelijk terug. Daarna was het terug naar het hostel, tas pakken, hapje eten en de taxi naar het busstation, op naar Salento.

• 14201
  • 14207
  • 14208

#143 Salento 28-06
Horse riding around Salento.

Na weer ruim 10 uur reizen over 300 km kwamen we rond 6 uur in de ochtend aan in Salento. We hadden een adresje voor te verblijven en we konden al gelijk inchecken zo vroeg. Wat een schat van een vrouw die Lili. Perfect om nog even een uurtje te slapen na de gebroken nacht in de bus. Het WK is ook hier aan de gang en Colombia moest om 9 uur spelen tegen Senegal en op het centrale plein was een groot scherm. Aangezien ons landje niet aanwezig is zijn we nu supporter van Colombia. Mooi om de ontlading en feesten te zien na het plaatsen voor de volgende ronde, ze gingen toeterend door de straten, hopelijk volgen er meer overwinningen. We hebben op deze reis al veel vervoersmiddelen gehad maar een een echt tochtje op het paard hadden we nog niet gehad. Na een paar appjes was het geregeld en werden we opgehaald voor een tochtje door de rivier. Na een korte instructie en gebruiksaanwijzing mochten we vertekken met de 1pk tellende transportmiddelen. De groep bestond uit 7 toeristen en de gids, die geen engels sprak en bij elke zin het woord 'espectacular' gebruikte. Het was wel een beetje wennen de eerste meters en zeker als het wat sneller ging, we werden goed door mekaar geschud. De route was over grindpaden en dwars door de groene natuur en de rivier. Erg leuk om met de paarden door de rivier te lopen en ook over hellingen en afdalingen. Ondanks dat het halverwege begon te regenen hadden we allemaal lol en plezier op de viervoeters. De 3e versnelling, oftewel het galopperen ontdekten we ook en dat maakte het een intensief ritje met de nodige competitie. De pauze was bij een koffie plantage en het laatste gedeelte was een sprint terug. Iedereen had een fantastische middag en het was veel spectaculairder dan we hadden verwacht. Oftewel we willen een paard als we thuis zijn.....

• 14301
  • 14302
  • 14303
  • 14304
  • 14305

#144 Salento 29-06
Beatiful nature in Cocora Valley.

De omgeving van Salento staat om de hoge palmbomen bekend in de Valle de Cocora. Heel veel tours gaan erheen maar het is perfect zelf te regelen. Eerst een Willy nemen, oftewel een open jeep die ons naar de vallei bracht. Daar begonnen we aan de 5 uur durende hike door het Bosque de Palmas en naar een huisje midden in de  natuur waar kolibries te zien waren. Het was een leuke hike en het weer speelde redelijk mee op een kleine bui tijdens een pauze na. Onderweg kwamen we veel toeristen tegen die de route allemaal andersom liepen. De route was ongeveer 14 km met 1000 hoogtemeters en we waren ook blij toen we in de Willy terug naar Salento zaten. Hier zijn we op bed neergeploft en hebben we een paar vluchten geboekt voor de komende weken. De afstanden zijn groot en de wegen slecht dus vliegen is de beste oplossing. Na het avondeten hebben we nog een potje pool gespeeld bij de lokale biljartclub.

• 14401
  • 14408

#145 Cali 30-06
Cali nightlife.

We hadden geen zin om alweer een nachtbus te nemen en daarom vandaag een busreis overdag naar Cali. Na het voor de zoveelste keer inpakken van de backpack verlieten we Salento voor een 5 uur durende reis. Cali staat bekend om het salsa dansen en daarom hebben we voor het party  hostel El Viajero gekozen waar ze ook salsa lessen geven. Om 6 uur was er een vrije salsa les en die hebben we meteen gevolgd. Het uiteten van vanavond was overheerlijk. Een luxe driegangen menu van enkel producten uit Colombia en dan op een exclusieve manier bereid. Er hangt een leuke sfeer in het hostel en er zijn veel activiteiten, zo ook een korte circus show voor de gasten. Daarna was het klaar maken om op stap te gaan, met een grote groep vanuit het hostel. Het was een leuke club met verschillende muziek stijlen, maar het was erg druk. Na de nodige drankjes en dansjes kwamen we vroeg in de morgen weer terug in het hostel.

• 14501
  • 14502
  • 14503
  • 14504

#146 Cali 01-07
The city of salsa.

Eerst even uitslapen natuurlijk en toen hebben we van kamer gewisseld, alle privé kamers zaten vol van zaterdag op zondag dus hebben we in een dorm geslapen, dat was al weer even geleden. Onze eerste privé salsales hadden we vandaag in het hostel, basis stapjes leren viel toch iets meer tegen dan gedacht voor William. Janine had al wat salsalessen gehad dus voor haar was het vandaag een eitje. De groepsles erna was met 25 man in een zweethok, maar wel erg leuk. Deze avond zijn we op stap geweest naar La Topa Tolondra, een salsaclub voor alle niveau's. Hier konden we onze opgedane kennis in de praktijk testen onder het genot van een alcoholische versnapering.

• 14601
  • 14602

#147 Cali 02-07
Yoga and salsa.

Na het stappen was het zo laat mogelijk ontbijten en erna op naar de yoga les. Dit was net als sommige salsa lessen vrij om te doen in het hostel. Het was relaxed, maar we zijn er allebei niet serieus  voor. Tijdens de les schoten we verschillende keren in de lach! Na dit slaapverwekkend uurtje was het tijd voor wat actie. Eerst 2 uur privé les van een leraar die we de dag ervoor tegen waren gekomen in Topa. Met deze witte, melk en pure chocolade mix hebben we 2 uurtjes de basistechnieken beter onder de knie gebracht. Na een pauze hadden we nog een uur privé les en de vrije groepsles en toen was het wel genoeg geweest voor vandaag, ja bijna want ook vandaag zijn we weer op stap geweest naar Topa.  Wat gaaf om de super goede dansers op de vloer bezig te zien, daar zijn we toch wel een beetje jaloers op.

• 14701
  • 14702

#148 Cali 03-07
Sad day for Colombia.

Vandaag was de dag van de achtste finales voor Colombia tegen Engeland. We hadden nog 2 uurtjes salsales voordat we de stad in zijn gegaan om de wedstrijd te kijken. Deze keer in een groot winkelcentrum met veel supporters en heel veel tv schermen. Wat een emoties hebben we gezien, de teleurstelling bij de 1-0 tegen en erna de hoop bij elke aanval. De vreugde bij de gelijkmaker was geweldig, de tent stond helemaal op de kop. Daarna de verlenging met kansen over en weer en uiteindelijk de strafschoppen. Vreugde en verdriet lagen dicht bij elkaar en helaas verloren de Colombianen, waar ze zich heel netjes bij neer legden. Door de lange wedstrijd was het terug rennen naar het hostel voor de volgende les van een uurtje. De zin was daarna een beetje weg bij de vrije les. Na een paar drankjes in het hostel vielen de oogjes dicht.

• 14801

#149 Cali 04-07
A-ma-zing whale spotting.

Wat een dag vandaag, alweer een echte highlight erbij op deze geweldige vakantie. Beiden hadden we nog nooit walvissen in het wild gezien en daarvoor zijn we buiten het salsa dansen om naar Cali gegaan. De walvissen komen elk jaar in de zomerperiode vanuit de kust bij Patagonië naar het noorden om daar baby's te krijgen en te overwinteren. Dit jaar waren ze vroeger (5 dagen geleden voor het eerst gespot) dan vorig jaar en daardoor konden we de trip gelukkig doen. We waren maar met 4 personen, wij twee, Karina van het tourbureau en haar moeder.  Na eerst 3,5 uur in de auto naar Buenaventura waren we net op tijd voor de boot naar Juanchaco. Weer een uurtje later kon onze tour dan eindelijk beginnen. Op een kleine boot zaten we met zijn 4'n, een kapitein en zijn zoontje en één persoon op de uitkijk. Normaal is het zoeken naar de walvissen en als ze zijn gevonden gaat de timer lopen en dan 30 minuten later terug naar de haven. We begonnen richting de open zee te varen en al snel zagen we de eerste walvissen, wat een enorme beesten als je die de eerste keer ziet. We zagen een moeder van ongeveer 18 meter en een babytje, nou ja een baby van 7 meter en enkele tonnen kun je moeilijk een babytje noemen. De walvissen ademen elke paar minuten en komen daarvoor naar de oppervlakte. Naarmate ze ouder worden blijven ze langer onder water. We volgden de 2 walvissen en het was schitterend om te zien hoe de enorme beesten met hun lijf boven komen gevolgd door de staart in een vloeiende en rustige beweging. We waren al een half uur aan het kijken naar deze twee prachtige dieren en dan is het eigenlijk gedaan met de tour. Echter onze kapitein Willington was nog niet van plan om terug te gaan. In de horizon zagen we enkele keren een walvis uit het water springen en we gingen erop af. We kwamen dichterbij en de baby walvis bleef uit het water komen, zelfs op tientallen meters van ons af. Niet normaal hoe gaaf het is dat grote logge lijf in het water te zien ploffen, wat een geweld! Een springende walvis zien ze lang niet elke tour dus we hadden al veel geluk. Maar het was nog niet afgelopen, op de weg terug kwamen we nog een baby walvis tegen die echt aan het spelen was, eerst een paar sprongen en daarna ongeveer 4 minuten lang met de vinnen op het water slaan. Het leek er wel op dat hij met zijn vin naar ons aan het zwaaien was en dat was dan ook een prachtige en spectaculaire afsluiting van deze geweldige natuur show. Uiteindelijk zijn we 2,5 uur op het water geweest en hebben we 3 verschillende walvissen of paartjes gezien. Normaal wordt er nog gezwommen na afloop maar daar hadden we te weinig tijd voor en dus werd het een snelle duik in de pacifische oceaan na de lokale lunch. De bootreis en autorit terug duurde wel lang, maar het was de reis meer dan waard. Moe en zeer voldaan kwamen we terug in het hostel. We  hebben nog een paar drankje gedaan voordat we het kussen raakte.

• 14901
  • 14902
  • 14903
  • 14904
  • 14905
  • 14906
  • 14907

#150 San Andrés 05-07

De leuke en gezellige tijd in het El Viajero hostel kwam vandaag tot een eind. Maar eerst hadden we nog de afsluitende salsales met onze leraar en lerares. Toch wel wat geleerd met de lessen en we vonden het allebei leuk om te doen. Onze backpacks waren alweer ingepakt om naar het vliegveld te gaan voor onze vlucht naar San Andrés, een tropisch eiland in de caribbean. Tegen de avond kwamen we aan in onze accomodatie en hebben zijn we gaan kijken voor een tour en eventueel een ticket voor Providencia een ander eiland dicht bij San Andrés. Hier hebben we vanaf gezien, omdat we net iets te weinig tijd hebben anders met 2 reisdagen extra.

• 15001
  • 15002
  • 15003

#151 San Andrés 06-07
Welcome in the Caribean.

Wat een verschil met het vaste land, een warm briesje en uitzicht over kraakhelder water, welkom in de caribean. Na een relaxte morgen zijn we naar het centrum gelopen. Hier hebben we enkele duik shops bekeken om komende dagen enkele duiken te maken. In de middag hadden we een snorkeltour geboekt maar deze ging helaas niet door. Er stond een te harde wind om met de boot te gaan. Dus de middag maar besteed op het strand, ook niet verkeerd voor een paar uurtjes. Het water was lekker warm en het zonnetje scheen. Er waren veel mensen aan het kite surfen en dat was ook mooi om te zien. Momenteel hebben de Colombianen vakantie en heel veel Colombianen gaan hier ook naartoe, dus het is erg druk overal en dat zal nog wel even zo blijven. We merken dat we de laatste maanden echt heel veel hebben gezien, gereisd en gedaan en dat het ook veel energie kost. Het laatste deel van onze reis gaan we dan ook een beetje gas terug nemen, althans dat denken we!