#117 Baňos 02-06
Welcome in Baňos.

Midden in de nacht kwamen we aan in Baňos en we waren blij dat we een hotel hadden geboekt. Hierdoor konden we nog een goede nachtrust hebben en bijkomen na de toch wel indrukwekkende en intensieve dagen op Galápagos. Rond de middag zijn we wat gaan rondlopen in het stadje, op zoek naar wat te eten en tourtjes voor de komende dagen. Baňos staat bekend om de vele outdoor activiteiten zoals raften, canyoning, mountainbiken enz. Hier kunnen we ons dus wel gaan amuseren.

• 11701

#118 Baños 03-06
Canyoning tour.

Ons eerste tourtje in Baňos was canyoning, oftewel abseilen in watervallen. Met een groep van 8 werden we naar de startplaats gebracht, nadat we waren voorzien van een wetsuit, helm en harnas. Na een korte hike omhoog konden we aan de verschillende afdalingen beginnen. Veiligheid stond voorop en iedereen kon abseilen in de watervallen, die steeds langer werden. De laatste was de leukste met een grote waterval en waar we konden springen met afdalen. Als afsluiting mochten we over wat rotsen omlaag glijen na een uurtje spelen in het water. Daarna ging de relax modus aan de rest van de dag.

• 11801
  • 11802
  • 11803
  • 11804
  • 11805

#119 Baňos 04-06
Down the river on the boat and downhill on the bike.

Na ons ietswat tegenvallend rafting avontuur in Pucon, Chili wilden we nog graag een keer gaan. Met 8 man in de boot gingen we de rivier Rio Pastaza af. Door de regenval waren we in een andere rivier dan normaal en hadden we klasse III+ ipv klasse IV. Ongveer 16 km gingen we omlaag over de rivier met verschillende stroomversnellingen en golven. Om de beurt mochten we voorop zitten en als het ware een rodeo stier bereiden. Door de regenval van afgelopen dagen was er meer water en dat zorgt voor meer snelheid, maar minder golven. We waren na iets meer dan een uur op de eindplaats. Het was een leuke ochtend en we zijn allebei niet het water in gevallen. Onderweg was het erg groen overal en mooi om rond te kijken in de vallei. Deze keer raften was wel beter dan in Pucon. Voor William was het nog niet genoeg avontuur vandaag en het was mogelijk om bij de tour organisatie downhill fietsen te huren. Samen met de 2 zoons van de eigenaar en een Zwitserse toerist werden we omhoog gebracht naar 2700 m om vanuit daar omlaag te fietsen tot ongeveer 1800 m. Het was een afdaling over asfalt, stenen, modder door de regen en schotter, dus alles kwam aan bod. Het was even wennen aan de fiets en na 5 min maakte ik ook een schuivertje, auw ribje gekneusd! Het was een heerlijk gevoel weer op de fiets te zitten, kijk er wel een beetje naar uit als ik weer terug ben met iedereen te gaan fietsen. Na de afdaling van ongeveer 40 min had ik er nog niet genoeg van en ben ik nog een keer omhoog gegaan met de 2 broers. De tweede afdaling was leuker, snelle stukken met kombochten en minder modder. Na 30 minuten was het helaas al over en waren we al terug in het dorp.

• 11901
  • 11902
  • 11903
  • 11904
  • 11905

#120 Baňos 05-06
Let's be a tourist.

Vandaag echt de toerist uitgehangen en de 2 bekendste bezienswaardigheden van Baňos bezocht. Als eerst zijn we met de lokale bus naar de Casa del Arbol gegaan. Hier heb je boomhutten en verschillende schommels met mooie uitzichten, mits het weer goed is. We hadden redelijk wat bewolking en hierdoor konden we de vulkaan niet zien. Net als alle toeristen moest er even geschommeld worden met de bijbehorende foto's. Daarna zijn we met een chiva, een vrachtwagentje  met banken en muziek om toeristen te vervoeren, de route van de watervallen gaan doen. Eigenlijk wilden we deze route fietsen, maar de zin was er niet echt doordat het wat regende. We stopten op verschillende plaatsen om watervallen te zien en gingen met een bakje aan een kabelbaan om dichterbij te komen. Wat een toeristische attracties allemaal en we hadden veel lol met het bekijken van andere toeristen. De laatste stop was bij de Pailón del Diablo, een waterval waar je dichtbij kunt komen. Helaas regende het weer, maar het geluid van de kolkende watermassa en het uitzicht was indrukwekkend. Daarna konden we in ons hostel weer zelf koken, het was toch al ruim 2 maanden geleden dat we dat hadden gedaan, voordat we in Baňos aankwamen.

• 12002
  • 12003
  • 12004
  • 12005
  • 12006
  • 12007

#121 Lacatunga 06-06
Latacunga day.

De dag begon relax met een heerlijk ontbijtje verzorgd door Janine. Daarna was het de tas inpakken en op naar het busstation om richting Lacatunga te vertrekken. Twee uurtjes in de bus en erna nog een kwartier met de taxi. Eenmaal in Latacunga aangekomen hebben we de stad een beetje verkend en ons voorbereid op de hike van komende dagen, de Quilotoa loop van 3 of 4 dagen. Het mooie van het reizen op deze manier, we maken zelf onze planning en kunnen het invullen hoe we willen. Alles is ter plaatse te regelen.

• 12101
  • 12102
  • 12103

#122 Isinliví 07-06
Quilotoa loop Sigchos - Isinliví

Om 8 uur ging de bus richting Sigchos over deels verharde en deels onverharde wegen. Dit  gedeelte van Ecuador worden de central highlands genoemd en dat was wel te merken. Veel bergen en op en af rijden met de bus. Om half 11 begonnen we onze hike, samen met een Duitser die dezelfde bus had genomen. De route was eerst afdalen tot aan een klein riviertje en daarna dezelfde hoogte weer klimmen. Dit verdeeld over 12 km, dus de afstand viel wel mee. Onderweg was alles erg groen en liepen we langs kleine dorpjes en lokale erg vriendelijke mensen. We waren al op tijd in het volgende dorp en hier hadden we een leuk hostel. Chillen in de hangmat en een kamer met uitzicht over de bergen is dan wel fijn na een hike.

• 12201
  • 12202
  • 12203
  • 12204
#123 Chugchilán 08-06
Quilotoa loop Isinliví - Chugchilán

Na een goede nacht stond om half 8 het lekkere ontbijtje klaar, als bodem voor de hike van vandaag. In het hotel hadden we enkele andere reizigers ontmoet en samen zijn we de hike gaan doen. We liepen net als gisteren met de Duitser Ulli en Patrick en Seraina uit Zwitserland. Kunnen we het Duits ook weer op peil houden. Het was een schitterende wandeling vandaag met goed weer en genoeg zon. We liepen eerst glooiend omlaag tot aan de rivier en stoken deze over met een houten brug. Daarna kon de klim beginnen tot aan onze bestemming in Chugchilán. Onderweg hebben we pauze genomen bij een uitzichtpunt over de vallei. Hier een leuk praatje gemaakt in het Spaans met enkele lokale bewoners van de Minga stam. Het laatste gedeelte was over een verharde weg en op tijd kwamen we weer aan in het Cloud Forest Hostel. Hier was het de rest van de middag rustig aan doen, wat praten met andere reizigers en om 7 uur een gezamelijk diner.

• 12301
  • 12302
  • 12303
  • 12304
  • 12305

#125 Quilotoa 09-06
Quilotoa loop Chugchilán- Quilotoa

Opstaan en aanschuiven voor een heerlijk ontbijt, dat was al weer even geleden, maar deze morgen gelukkig wel. Ideale formule bij alle hostels op deze route, een prijs voor kamer, ontbijt en diner. Na het onbijt zijn we op tijd vertrokken met z'n vijven voor ongeveer 16 km en meer dan 1200 hoogtemeters, want we eindigden in het dorpje Quilotoa, waar de krater is gelegen. De wandeling was de mooiste van de dagen tot nog toe, over smalle, steile paadjes en door een vallei. Onderweg kwamen we nog een waterval tegen, maar daar kwam nog minder water uit dan een kraan. Na de waterval kon de klim gaan beginnen naar de rand van de krater van de Quilotoa vulkaan. De zon scheen en dit maakte het wat lastiger, maar voor we het wisten stonden we op de rand en hadden we uitzicht over het meer in de krater. Het lijkt misschien op de foto allemaal op elkaar de verschillende hikes tijdens onze vakantie, maar het is toch weer elke keer anders en heerlijk om zo van de natuur te genieten die de landen te bieden hebben. Het waaide een beetje en met het zonnetje erbij genoten we van het uitzicht. Daarna was het nog over de rand met afgronden lopen richting het dorp om een hostel te zoeken. Even een paar hostels langs en we vonden er een met mooie grote kamers en een eigen haard in de kamer. Na een goede douche hebben we de rest van de dag gezellig met de anderen doorgebracht.

• 12401
  • 12409
#125 Latacunga 10-06
Quilotoa laguna.

Onze 4e dag van de Quilotoa loop was een korte, na het ontbijt zijn we de krater in gelopen tot aan het water. Deze wandeling was bijna 400 meter omlaag over een pad met veel los zand. Hier was het lekker relaxen, wat naar het kabbelende water kijken en een gezellig praatje. Zelf vonden we de uitzichten gisteren mooier dan vandaag. Na het relaxen mochten we omhoog terug en rond de middag hebben we nog een hapje gegeten. De busaansluiting erna was perfect en na een warme rit waren we weer terug in Latacunga. Hier hadden we onze grote backpack achter gelaten en hadden we nog een overnachting. Als afsluiting met ons vijven zijn we gaan chinezen, veel en lekker eten voor heel weinig. Dit was echt een schitterende hike en het mooie ervan is, het kost bijna niets alleen de overnachting en wat eten. Es wäre schöne Tage, Vielen Dank Patrick, Seraina und Ulli!

• 12501
  • 12502
  • 12503

#126 Secret Garden Cotopaxi 11-06
Welcome in paradise.

Na al die actieve dagen waren we wel toe aan een beetje relaxen, we verblijven de komende dagen daarom in hostel Secret Garden Cotopaxi. Na een korte busrit werden we door het hostel opgepikt en naar het hostel gebracht. Dit ligt op een schitterende locatie tegen een berg aan met uitzicht over de vulkaan Cotopaxi en andere bergtoppen. We hebben hier een klein huisje met beneden de douche en woonkamer en boven de slaapkamer met uitzicht op de vulkaan. Bij aankomst kregen we gelijk een lunch en erna volgde een korte hike. Met 15 man liepen we vanuit het hostel naar een dichtbij gelegen waterval. Met de laarzen aan een beetje hiken langs en door de rivier. Bij de waterval mochten we een paar meter diep springen in het water. William deed dit, maar het water was ijskoud. De terugweg konden we kiezen of hetzelfde wandelpad terug of dwars door de rivier lekker rennen, springen, klauteren en glijen door de rivier. Ongeveer 30 personen verblijven er in dit hostel en er is gezamelijk eten. De reizigers zijn allemaal backpackers en het is leuk om ervaringen uit te wisselen en spelletjes spelen. Hier wordt je ook tot gedwongen aangezien het een Wi-Fi vrij hostel is.

• 12601
  • 12607

#127 Secret Garden Cotopaxi 12-06
Cotopaxi hike and bike.

Vandaag hadden we een tour naar het nationaal park Cotopaxi. Met 10 andere gasten van het hostel werden we naar 4500 meter hoogte gebracht met de auto. Hier liepen we eerst naar de Refugio op 4850 en erna door naar de voet van  de gletsjer. In totaal maar 2.5 km lopen en 500 meter omhoog, maar we merkten het wel weer dat we op hoogte waren. Helaas was het uitzicht door de bewolking slecht vandaag en konden we de top maar heel even zien. Na een korte pauze begon het tweede deel van de tour, namelijk omlaag mountainbiken. De kwaliteit van de fietsen was echt slecht, daar konden ze zelfs bij Reijnen geen goede meer van maken. En de helmen die we kregen bestonden meer uit ducktape dan wat anders. Het eerste gedeelte van 10 km was omlaag en erna enkele kilometers vlak. William moest 2 keer van fiets wisselen, één keer een lekke band waarbij de band van de velg afliep en de andere keer de fiets van Janine overnemen omsat deze niet schakelende. Ondanks dat was het wel een leuke manier om naar beneden te gaan van de vulkaan. Daarna was het jacuzzi tijd bij het hostel met uitzicht over de omgeving. De rest van de middag en avond hebben we spelletjes gespeeld en genoten van de pizza avond.

• 12701
  • 12707
  • 12708

#128 Secret Garden Cotopaxi 13-06
Chilling in the Secret Garden.

We merkten allebei dat we de laatste dagen elke dag een activiteit hadden en waren wat moe. Daarom in plaats van 2 nachten een nachtje extra geboekt in dit hostel om een vrije dag te hebben op deze unieke locatie. En op een vrije dag doen we niet zo veel. Beetje spelletjes spelen, de jacuzzi in en verder hangen in de hangmat. Na het avondeten was het heerlijk thuis komen in het door de haard verwarmde huisje, dan vallen de oogjes snel dicht.

• 12801
  • 12802
  • 12803
  • 12804

#129 Quito 14-06
Pasochoa hike and up to Quito.

De laatste dagen is het opstaan voor William als een oud opaatje, een gekneusde rib is niet ideaal. Onze laatste dag in Secret Garden hebben we nog een hike gedaan. Deze ging naar de Pasochoa berg met een hoogte van 4200 m. Met 9 man liepen we deze mooie wandeling over wandelpaden en door 2 verschillende bossen. De beroemde Cotopaxi vulkaan was vandaag helaas verscholen achter de wolken, maar we konden genoeg andere bergen zien. De wandeling was 5,5 uur en ongeveer 15 km. Bij terugkomst stond er een lekker soepje op ons te wachten en daarna konden we gelijk door naar Quito. Dit deden we samen met Shelly en Ed uit Australië waar we de laatste dagen veel mee hebben doorgebracht. Maar niet allleen met hun maar heel veel andere mensen hebben we een leuke tijd. Iedereen is relax en is aan het reizen en deelt daarmee dezelfde passie. Quito wordt onze laatste bestemming in Ecuador worden voordat we Colombia in gaan. We hebben heel veel goede verhalen gehoord over Colombia en hebben er zin in. Tot de volgende update!