#105 Guayaquil 21-05
Boulevard walking.

De eerste dag in Ecuador in een grote saaie stad. We zijn hier, omdat de vluchten naar de Galapagos eilanden veelal vanuit hier vertrekken. We hebben in de namiddag wat rond gelopen op de boulevard, Malecon 2000. Deze moderne boulevard langs de rivier Rio Guayas is een van de highlights van deze stad, dat zegt al genoeg. Hier hebben we nog even van het uitzicht genoten in een reuzenrad. Daarna was het Amerikaanse Dollars opnemen om ons tripje naar de Galápagos te kunnen bekostigen, want daar pinnen of betalen met de creditkaart is een stuk duurder en niet altijd mogelijk, en op sommige eilanden is geen pinautomaat.

• 10501
  • 10502
  • 10503

#106 Galápagos, Santa Cruz 22-05
Travel day.

Vanmorgen met het vliegtuig van Guayaquil naar San Cristóbal gevlogen. Kort vluchtje van anderhalf uur en daarna door naar de haven van het kleine dorpje op dit eiland. Hier even rond gewandeld en 's middags de boot genomen naar een ander eiland, Santa Cruz. Vanuit daar vertrekken de meeste cruises en tours. Bij aankomst hebben we wat tourbureaus bezocht om te informeren naar een mogelijke cruise voor de komende dagen. Hier zat helaas niets tussen wat ons aanstond en paste in onze tijdsplanning, dus hebben we ervoor gekozen om de komende dagen te gaan eiland hoppen met verschillende dagtours. Op het eiland was een gezellig straatje met streetfood, hier hebben we lekker gegeten midden op de straat.

• 10601
  • 10602
  • 10603

#107 Galápagos, Santa Cruz 23-05
Happy birthday William!

De dag begon al met veel berichtjes, filmpjes en felicitaties door het tijdverschil van 8 uur. Bedankt hiervoor, het was een mooi begin van de dag! Als eerste zijn we naar Tortuga bay gelopen, een prachtig wit strand, waar we de eerste dieren van de dag zagen, zwarte iguanen. Iets verderop was een baai met een strandje waar de golven minder sterk waren. Hier hebben we een uurtje een kayak gehuurd om wat beestjes te spotten. Onderweg verschillende grote zeeschildpadden en roggen gezien op enkele meters afstand. Dat gaat komende dagen genieten worden met duiken en snorkelen. Na het kayakken is William even gaan zwemmen en bij terugkomst was ons strandplekje versierd met ballonnen en stond er een lekker taartje klaar. Toch bijzonder om op zo'n mooie plek je verjaardag te mogen vieren. Net na de middag waren we terug in Puerto Ayoro en hebben we een mountainbike gehuurd. De fietsen werden achter in een pick up gegooid en we zijn naar Los Gemelos gebracht, een hoger gelegen gebied op het eiland. Hier hebben we eerst 2 grote kraters bezocht die zijn ontstaan door lava stromen. Hierna was het de fiets op en veelal omlaag richting een reservaat waar de reuzenschildpad leeft. Wat een immense beesten, die honderden jaren oud kunnen worden. Deze schildpadden hebben de naam Galápagos (zadel in het Spaans) en hier zijn de eilanden ook naar vernoemd. In het reservaat zagen we een 10tal van deze reuzenschilpadden etend, slapend en badend in de modder. Op deze plaats waren ook enkele lava tunnels waar we door heen konden. Deze tunnels zijn ontstaan door stromend lava, het bovenste gedeelte koelt af en de lava stroomt eronder verder. Zodra er minder of geen lava meer stroomt blijft er een  tunnel achter. Na een korte lift met de fietsen in een pick up berg op, zijn we verder gefietst richting het dorp. Leuk fiets tochtje, veelal bergaf en goed te doen omdat het bewolkt was vandaag. Het verjaardags diner was heerlijk, een mix van vis en vlees met veel smaak. En als verassing kreeg William ook nog een chocolade brownie met ijs en een kaarsje erop van de zaak, omdat ze door hadden dat hij jarig was. Een mooie afsluiting van deze verjaardag. Bij het teruglopen naar het hotel nog even over de pier gelopen, hier was het water verlicht en zag je overal vissen en baby haaien zwemmen in het water.

• 10701
  • 10707

#108 Galápagos, Isla Isabela 24-05
Bella Isabela.

Deze dag begon met een boottocht van 2 uurtjes van Santa Cruz naar Isla Isabela, het grootste eiland van Galápagos. We wilden rond kijken voor een tourtje en we konden gelijk mee, dus snel zwemspullen pakken en de tour kon beginnen. We vaarden naar Tintoreiras waar we eerst een korte wandeling hadden. Hier waren aparte lava formaties, aan de ene kant wit door de algen en aan de andere kant zwart. Hier liepen ook weer veel iguana's en even verderop zagen we in een kloof veel white tip sharks. Een strandje verder waren zeehonden te zien, vrouwtjes, baby's en allemaal gecontroleerd door één mannetje. Daarna gingen we het water in om te snorkelen.  Met de groep van 16 man achter de gids aan, veelal Nederlanders deze keer. Gelijk in het begin zagen we een reuzen schilpad, die zwom steeds onder ons door. Verder nog veel vissen gezien en natuurlijk de lava op de bodem. Het was een korte tour maar een mooie kennismaking met de onderwater wereld van Galápagos. Tegen de avond hebben we nog een wandeling gemaakt naar het "Arnaldo Tupiza-Chamaidan" Giant Tortoise Breeding Center. Hier worden de reuzen land schildpadden in gevangenschap gehouden en gefokt. Op alle eilanden merk je dat ze trots zijn op de flora en fauna en er alles aan doen om het te beschermen en in de originele staat te laten. Tijdens de wandeling naar het broedcentrum kwamen we langs enkele laguna's waar roze flamingo's te zien waren. Daarna ging ook hier weer de zon onder en zat dag 108 er ook al weer op.

• 10801
  • 10807

#109 Galápagos, Isla Isabela 25-05
Amazing Los Tuneles!

Vanmorgen lang uitgeslapen, 12 uur aan een stuk! Dus weer fit voor de volgende tour en dit was een echte highlight. Om 11 uur werden we opgehaald voor de tour naar Los Tuneles. De tour begon met een boottocht van een uurtje. Onderweg gestopt bij Roca Unión, een rotsformatie met vogels en enkele zeehonden. Daarna vaarden we door naar Los Tuneles, waar we tussen de lavarotsen door richting land gingen. We kregen een lunch geserveerd en daarna aan wal. Het landschap was adembenemend met de lava tunnels en de cactussen en het kraakheldere blauwe water. Aan land kregen we uitleg van onze gids Javier over het ontstaan van de lava tunnels en bruggetjes en de verschillende diersoorten die op Galápagos leven. We zagen hier voor de eerste keer de bleu footed booby, een vogel met turqoise blauwe pootjes. Een zat er op het nest met 2 eieren en de anderen waggelden wat in het rond. Na een kort tochtje met de boot konden we met de groep gaan snorkelen. Deze keer hadden we meer te zien als gisteren en was het de gehele tijd in het water rondkijken en genieten. Zo zagen we 2 verschillende soorten haaien. De grote whitetip reef sharks lagen rustig op de bodem in een groepje bij elkaar en de kleinere blacktip sharks zwommen rondom ons heen. Beide zijn ongevaarlijk voor de mens, althans dat zei de gids. Tijdens ons snorkel uitje zagen we meerdere keren grote groene zee schildpadden, die rustig zwemmen en eten van de zeebodem. Op het einde mochten we nog even naar de bodem duiken om wat zeepaardjes te zien. Deze vielen bijna niet op en waren wat lastiger te zien. Wat ook erg gaaf was om te zien was de spotted eagle ray die al vliegend door het water beweegt en de sting ray die over de bodem voort beweegt. Het was een uur de ogen de kost geven en proberen wat foto's en filmpjes te maken van deze schitterende dieren. Hier op en rondom Galápagos leeft 95% van de dieren in de zee en 5% op het land. Om dus veel dieren te zien moet je wel de zee op en in.

• 10901
  • 10912

#110 Galápagos, Isla Isabela 26-05
Swim, bike and hike.

De avond van tevoren hadden we ons een snorkelset gehuurd om op tijd het water in te kunnen. Om half 7 lagen we in het baaitje genaamd Concha Perla. Hier hebben een uurtje helemaal alleen gesnorkeld en een white tip shark, spotted eagle ray, en veel vissen gezien. En als toetje kregen we bezoek van een zeehond die met ons kwam spelen. Wat zijn die beestjes leuk, speels, nieuwsgierig, snel en elegant! Dat was het zwem gedeelte en nu kon het fietsen en wandelen beginnen. We zijn vanuit het plaatsje Puerto Villamil naar het herdenkingsmonument voor de gevangenen op Galápagos gefietst. De Muro de las Lagrimas was niet veel meer dan een muur gebouwd van lavastenen door gevangen, maar onderweg waren genoeg plaatsen om even te stoppen en te lopen naar uitzichtpunten, strandjes of lava tunnels. Na deze triatlon kon de hobbelige overtocht terug naar Santa Cruz beginnen op de boot. Hier hebben we hetzelfde hotel genomen als de eerste keer op dit eiland.

• 11001
  • 11008

#111 Galápagos, Santa Cruz 27-05
Pinzón Island.

De tour van vandaag ging naar het onbewoonde eiland Pinzón, tussen Santa Cruz en Isla Isabela. Met een klein bootje, 10 toeristen, 1 kapitein en één gids vaarden we eerst naar La Fé, aan de kust van Santa Cruz. Hier hadden we onze eerst snorkelsessie in het redelijk warme water, maar gelukkig wel met wetsuit. Hier zagen we veel vissen, enkele zeehonden, white tip sharks en natuurlijk de zee schildpadden. Een uurtje bleven we in het water en daarna bracht de kapitein ons naar Pinzón, waar we eerst weer enkele blue footed boobys zagen. Bij deze plaats hebben we nog 2 keer gesnorkeld. De eerste keer was geweldig, we zagen hier op 2 meter afstand baby zeehonden spelen met white tip sharks. Ze zwommen zelfs rondjes om ons heen en de zeehonden achtervolgden de haaien. Ook zagen we een Galápagos haai over de bodem zwemmen. Er was hier zoveel te zien in het water, je verveeld je geen moment, wat een mooie natuur en helder water. Rond 3 uur waren we helaas weer terug aan land in Santa Cruz en zijn we nog even naar het Charles Darwin Center geweest, waar ze onder andere schildpadden en iguanen van uitsterven proberen te behoeden door ze in het broedcentrum te fokken.

• 11101
  • 11113

#112 Galápagos, Santa Cruz 28-05
Floreana Island.

We zijn niet elke dag op Galápagos, dus we genieten hier met volle teugen, elke dag een tourtje of activiteit. Vandaag weer een boottocht, nu naar het eiland Floreana, wat zuidelijk van Santa Cruz ligt. De boot was vandaag iets groter dan gisteren en na 1,5 uur meerden we aan op Floreana. Hier was er eerst een tour op het land, waar we reuzen schildpadden konden zien en een paar grotten en tunnels in de bergen. Na de lunch gingen we snorkelen in een baai, waar we zeeschildpadden, een sting ray en natuurlijk kleurrijke vissen zagen. Op een klein eilandje zaten jonge zeeleeuwen rustig te zonnen. Maar dat zien we overal, de zeeleeuwen zitten op veel plaatsen bij de pier. Na het snorkelen liepen we nog naar black beach, waar we nog even de zee in konden. Hier viel niet veel te snorkelen door het troebele water.  Om 5 uur waren we weer terug en konden we de wetsuits enz. passen voor de volgende dag, namelijk om te duiken. Er waren wat misverstanden in de communicatie van onze tour organisatie en bij de 3e duikschool, Eagle Ray,  konden we dan eindelijk de spullen passen. Wel anderhalf uur bezig geweest, maar goed opgelost door Jorge van Galápagos Evolution Dreams. Hasta la manaňa!

• 11201
  • 11208
  • 11209

#113 Galápagos, Santa Cruz 29-05
Diving in the Galápagos sea!

Als je op Galápagos bent en je hebt je Padi voor te duiken kun je het natuurlijk niet nalaten om te doen. We hadden gekozen voor de duikplaats bij North Seymour, waar het water wat rustiger is voor beginnende duikers zoals ons. We reden eerst naar het noorden van het eiland om daar op een bootje te gaan met 7 duikers, 3 zonder Padi en 2 andere waarmee we samen gingen met natuurlijk een instructeur. Onze eerste duik was weer eventjes wennen, want het was bijna een jaar geleden voor ons allebei. Eenmaal in het water zagen we white tip sharks, zeeschildpadden, een gele guinea flow puffer, een moray en heel veel zee sterren. De eerste duik was bij Seymour, we gingen tot maximaal 16 meter diep en de duik duurde 41 minuten, waarbij het zicht ongeveer 12 meter was. Na de eerste duik was het even bijkomen en door naar een andere locatie. Tijdens deze duik zagen we de Galápagos shark, black tip sharks, een spotted eagle ray, heel veel Galápagos garden eels en een zeeschildpad. We bleven een tijdje op de bodem om de haaien te bekijken en we zaten midden in een school vissen. De tweede duik was bij Mosquera, we gingen tot maximaal 18 meter en de duik duurde 45 minuten, waarbij het zicht ongeveer 10 meter was. Helaas niet de gehoopte hamerhaai gezien, maar dat kan nog de komende dagen. We hebben wel gemerkt dat je met snorkelen hier net zo veel, of soms wel meer ziet dan met duiken, maar je moet ook een beetje geluk hebben. Tegen de avond hadden we een catamaran richting San Cristóbal, om daar de laatste dagen op Galápagos door te brengen.

• 11301
  • 11309

#114 Galápagos, San Cristóbal, 30-05
360° around San Cristóbal

Vandaag was de tour geen heen en terugreis, maar een tour compleet rondom het eiland. We begonnen met het passen van de wetsuit en de snorkel uitrusting, waarna we op weg konden naar de haven. Hier werden we met 10 toeristen in een bootje geladen voor een avontuurlijke dag. We begonnen met een schitterende snorkeltour rondom Kicker Rock, waar we schildpadden en vissen zagen en de gekleurde begroeiing tegen de rotswand. Hier konden we rondom, tussendoor en in de rotsformatie snorkelen. Onderweg hadden we vandaag veel stops met uitzichtpunten en 4 keer snorkelen. De 2e sessie was vanuit een strand en hier zaten weer genoeg dieren om te spotten. Na weer een tijdje varen gingen we eerst aan land en moesten we een stukje lopen om de volgende snorkelplek te bereiken, bahia Rosa Blanca. Dit was een kleine baai, met heel veel white tip sharks op de bodem en in de grotten rondom. De laatste keer van vandaag mochten we vanuit een koraal strandje het water in en zwommen we met zeeleeuwen en schildpadden. Hier zagen we nog een sting ray en een eel. Na een half uurtje op het strand vertrokken we aan onze terugreis van iets meer dan een uur. De kapitein en zijn assistent zagen we al een beetje raar kijken, proberen en WD40 gebruiken..... geen goed teken. Na een kwartiertje proberen gaven ze het op en hadden we nog maar één werkende motor. Met halve snelheid en veel golven moesten we dus verder en de reis van iets meer dan een uur duurde 3 uur! Net voor het donker kwamen we toch veilig aan in de haven en waren we blij dat deze lange, maar mooie dag erop zat.

• 11401
  • 11409

#115 Galápagos, San Cristóbal 31-05
Espaňola olala!

De laatste tour alweer op Galápagos, met een luxe yacht richting het onbewoonde eiland Espaňola. De eerste stop was snorkelen in een baai genaamd Bahia Gardner, waar we vanuit de boot het water in gingen en langs de kust snorkelden. De Galápagos zeeleeuwen waren vandaag heel erg speels en dat allemaal in de vrije natuur. We snorkelden langs de rotswanden en deze waren erg kleurrijk met een beetje koraal en onderwater bloemen. Toen we op de boot terug kwamen stond de lunch al klaar, deze keer eens wat anders als een bakje rijst met een stukje kip of vis zoals bij de andere tours. Lekkere salade en wraps. Het tweede gedeelte van de tour was aan land bij Punta Suárez. Dit eiland staat bekend om  de vele vogels zoals de bleu footed boobie, nazca boobie, albatros en Galápagos hawk. Dit eiland kan alleen worden bezichtigd met een officiele tour met gids en het aantal bezoekers is sterk gelimiteerd. We liepen door de broedplaatsen van de albatros, elke vogel was een ei aan het uitbroeden, wel honderen tijdens onze wandeling. Ook zagen we de iguanas weer en hun nesten. Op het verste punt bleven we even zitten bij een blowhole, zodra er golven zijn spuit het zeewater hier tientallen meters de lucht in. Ook deze tour was weer schitterend, omdat hij compleet anders was dan de voorgaande. We hadden vandaag, en ook bij bijna alle tours een erg leuke groep en na een heerlijke douche zijn we samen een hapje gaan eten.

• 11501
  • 11509

#116 Guayaquil 01-06
Thank you Galápagos.

Op tijd de wekker gezet om nog even te genieten van dit mooie eiland. Om 11 uur ging de vlucht en het vliegveld was op loopafstand, dus zijn we nog even naar een uitzichtpunt geweest. Kort rondje gefietst en gelopen naar bahia Tijeretas en nog wat zeeleeuwen gespot. Onze vlucht was veranderd en vertrok pas om 1 uur, daarom zijn we na het in checken van de bagage nog naar een strandje gaan wandelen. Vanuit het vliegveld was het ongeveer 4 km naar het strandje La Loberia en Las Negritas. Hier konden we nog even uitwaaien en de laatste glimpen van de natuur opvangen. Wat een mooie, onwerkelijke en ongerepte natuur op deze eilanden de afgelopen 11 dagen en we hebben er met volle teugen van genoten en leuke mensen ontmoet. We houden ook van deze dieren hier, we hoeven ze niet uit te laten, te verzorgen, hok te verschonen en als we ze moe zijn gaan we gewoon, ideaal! Na anderhalf uur vliegen kwamen we aan in Guayaquil en we zijn gelijk door gegaan naar Baňos met de nachtbus. Op naar nieuwe avonturen in Ecuador!