#68 Huayna Potosí Base Camp 14-04
Ice climbing!

Na afgelopen dagen veel georiënteerd te hebben voor de klim naar de top van de Huayna Potosí heeft William geboekt bij High Camp Lodge. In de ochtend moesten we verzamelen en daarna met een bus naar het Base Camp, gelegen op 4800m. De groep bestond uit 7 personen, 3 Israëliërs, 2 Catalanen en een Zweed. Na de lunch hebben we onze complete outfit aangetrokken, bergschoenen, helm, harnas en wind en waterdichte kleding. Na een wandeling van een half uurtje kwamen we bij een gletjer aan en daar hebben we geoefend met de crampons onder de schoenen. Goede uitleg en een beetje proberen om de uiteindelijke klim makkelijker te maken. Na het oefenen mochten we echt ice climbing gaan doen op een verticale wand van ongeveer 20 meter. Dit was echt zwaar, ten eerste de hoogte van 4900 m en dan met de crampons en de ice peak naar boven klimmen. Het duurt maar enkele minuten maar de armen waren compleet verzuurd na het bereiken van de top. De groep was gezellig en in de avond hebben we gekaart om erna op tijd de oogjes dicht te doen.

• 06801
  • 06802
  • 06803
  • 06804

#69 Huyana Potosí High Camp 15-04
Prepare for the climb!

Om de klim makkelijker te kunnen verwerken  heb ik gekozen voor de 3 daagse ipv de 2 daagse hike, een extra overnachting op 4800m. Deze 2e dag was een rustige, alleen de hike van het Base Camp naar het High Camp op 5130m. Het zijn maar een paar  km lopen maar wel met volledige bepakking van 15 kg op de rug. Op het High Camp niet veel anders gedaan dan kaarten en om 5 uur al gegeten om daarna te slapen tot middernacht. Dit slapen valt een beetje tegen op hoogte en het waren maar een paar uurtjes.

• 06901
  • 06902
  • 06903

Janine heeft vandaag een tour gehad naar Valle de la Luna en naar de berg Chacaltaya. Daar genoten van de mooie uitzichten en wandeling. Boven op de berg was het even zwaaien naar William, maar helaas hij had het niet gezien!

• 06904
  • 06905
  • 06906

#70 Huayna Potosí 16-04
Yeah 6088m ✅

Om middernacht begon deze uitdagende dag. Even een klein beetje ontbijten en om 01.00 uur met de complete outfit aan vertrokken. Per 2 klimmers was er een Boliviaanse gids, ik liep samen met Boaz uit Israël en onze gids Eloi (of zoiets). Het was midden in de nacht en erg donker, de hoofdlamp was dan ook erg noodzakelijk. Het eerste gedeelte was nog zonder crampons over veel rotsen, na een half uurtje stonden we aan de voet van de sneeuw. Hier gingen de crampons om en werden we met een touw gezekerd met zijn 3en. Daarna kon de lange klim van 5250m naar 6088m beginnen. Het tempo was constant en rustig, aangezien het nog ver was. Ongeveer elke 45 min was er een korte stop, even wat drinken of iets eten en rusten. Dit was wel nodig, want ik had het zwaar. Lichte hoofdpijn en het ging bepaald niet makkelijk. Normaal heb ik geen problemen met lopen en kan ik met de snellere mee maar op hoogte is alles anders. Ik kwam bijna niet vooruit. Het lopen in het donker was echt mooi en dat maakte veel goed. Je zag ontzettend veel sterren en in de verte de lampjes van de stad La Paz. Halverwege werd het echt lastig en heb ik een pilletje genomen voor de hoogteziekte en ook een extra laag kleding aan gedaan tegen de kou. Het lopen was echt zwaar, stapje voor stapje en de ademhaling werd zwaarder. Het was zwaarder dan alle MTB wedstijden die ik heb gedaan. We liepen nog wel met de hele groep samen. Het laatste gedeelte was schitterend, het begon een beetje licht te worden en er ontstond een oranje gloed. We moesten nog een klein stuk, het meest spectaculaire en technische van de dag, over een erg smal pad over de bergrug. Echt mooi om elkaar erdoorheen te helpen en dan eindelijk, na bijna 6 uur zwoegen, klimmen en afzien........ de top van Huyana Potosí! Wat een schitterend uitzicht op deze super heldere dag. Uitzicht over 360 graden, wolken beneden ons en dan de zonsopkomst. Ik werd er zelfs een beetje emotioneel van! Perfecte timing van onze gidsen en het mooie was dat de hele groep het heeft gehaald. Ongeveer 20 minuten zijn we boven geweest voor foto's en hebben we genoten van de uitzichten. Daarna kon dezelfde trip omlaag beginnen. Dit was wederom zwaar, mijn lichaam was leeg en ik kwam niet meer vooruit. Met zijn 3en liepen we dan ook rustig omlaag met geregeld een stop voor wat te eten en te drinken en wat kleren uit te doen. Eerst kwamen we aan bij het High Camp en hier konden we bijkomen en genieten van een soepje. Een uurtje later konden we met onze gevulde backpack weer terug naar het Base Camp en zat de expeditie erop. Wat een geweldige, maar super zware ervaring die ik voor geen geld had willen missen. Na alles opgeruimd te hebben zijn we teruggegaan naar La Paz om het finisher shirt in ontvangst te nemen. Daarna was het fijn de rest van de dag met Janine rustig door te brengen en bij te komen van deze inspanning.

• 07000
  • 07005

#71 Copacabana 17-04
Titicaca lake!

Na een welverdiende nachtrust zijn we in de ochtend met de bus naar Copacabana gegaan aan het Titicaca meer. Een leuke busrit met een oversteek van het meer, iedereen moest de bus verlaten. De passagiers op een klein bootje en de bus op een veerboot. In Copacabana hebben we een korte hike gedaan naar Cerro Calvario. Eerst een pittige klim over rotsen om bovenop bij een Godsdienstelijke plaats uit te komen. Hier hebben we genoten van het uitzicht en erna, via een pad waar de lijdensweg van Jezus werd beschreven, omlaag gelopen. De rest van de dag in het stadje rond gelopen en 's avonds een heerlijk visje gegeten met uitzicht over Copacabana en de baai.

• 07101
  • 07102
  • 07103
  • 07104
  • 07105

#72 Copacabana 18-04
William is feeling sick!

We hadden voor vandaag een tochtje gepland naar Isla del Sol, maar bij het opstaan voelde William zich beroerd. Vaak naar de wc en de maag van streek. William heeft de hele dag op bed gelegen en Janine een beetje rond gelopen door Copacabana. Ook dit hoort er helaas bij op vakantie.

• 07201

#73 Isla del Sol 19-04
Titicaca on the boat!

Na 34 uur op bed gelegen te hebben voelde William zich weer een stuk beter om vandaag toch naar Isla del Sol te gaan. De boot ging via Isla del Sol door naar Isla de la Luna. Hier hebben we een uurtje rond gelopen en een tempel bezocht. Daarna terug naar Isla del Sol voor 2 uurtjes wandelen op dit eiland met een gids. Mooi weer en uitzichten maakte het een leuk dagje rond het Titicaca meer. Wat we allebei goed merken is de hoogte, het Titicaca meer ligt op 3840 m hoogte en is het hoogst gelegen bevaarbare meer ter wereld. Als we moeten klimmen tijdens het wandelen of trappen lopen voelen we ons 50 jaar ouder! Maar gelukkig zien we iedereen om ons heen puffen en kreunen.

• 07301
  • 07302
  • 07303
  • 07304
  • 07305
  • 07306

#74 Puno 20-04
Bienvenido Peru!

Joehoe weer een stempeltje in het paspoort erbij! Vanmorgen met de bus van Copacabana naar Puno gegaan in Peru. Op de boot een tour gekocht om de floating islands van Uros te gaan bekijken direct bij aankomst. Dit is de meest toeristische attractie van het Titicaca meer, waar de mensen leven op drijvende eilanden van riet. Op en top toerisme hier, met een bootje naar een van de 90 eilanden en hier spreekt de president de toeristen toe. Na uitleg over de leefwijze, bouw en onderhoud van de eilanden, de cultuur enz. mochten we mee met hun eigen Mercedes Benz. Oftewel een boot gemaakt van riet voor een kleine rondrit, dit natuurlijk ook weer tegen een kleine vergoeding. Na een heerlijk visje gegeten te hebben ging de boot weer terug richting Puno. Interessant om te zien hoe ze leven op het meer, maar toch iets te toeristisch.

• 07401
  • 07402
  • 07403
  • 07404
  • 07405
  • 07406

#75 Isla Amantani 21-04
Back to basic!

Omdat we graag de tour naar het eiland Amantani wilden doen en deze gecombineerd werd met een bezoek aan Uros zijn we in de morgen weer naar de floating islands geweest voor dezelfde opgevoerde show. Wel gelukkig een andere familie, dus ook een ander eiland. Bij de aankomst op Amantani stonden de bewoners ons op te wachten. Op het eiland is een roulatie systeem voor de verschillende gemeenschappen (10 verschillende) om toeristen te ontvangen. Wij zaten samen met Julio en Geraldine uit Cusco bij Feliciano en Epifania in hun huisje van de Ocopampa gemeenschap. Een lekkere lunch, gemaakt in de primitieve keuken smaakte heerlijk. Om 4 uur verzamelden alle toeristen bij het voetbalveld om naar Pachatata te lopen. Dit is de tempel centraal gelegen op het eiland waar een keer per jaar geofferd en gefeest wordt. Hier de zonsondergang bekeken met uitzicht over het immense Titicaca meer om erna terug te gaan naar onze accomodatie. Het was schitterend om te zien met hoeveel liefde we werden ontvangen en hoe Epifania er van genoot om onze maaltijd te bereiden. Daarna werden we voorzien van een traditioneel outfit om naar de discotheek te gaan. De bewoners en de toeristen mochten hier een paar uur dansen en drinken, onder muzikale begeleiding van een 6 koppige lokale band. Onze gastvrouw van 61 jaar genoot zichtbaar, net als ons, en samen dansten we er op los. Met lampjes liepen we terug naar ons verblijf en hier konden we genieten van de nachtrust in een eenpersoonsbed want het andere bed was zo hard als een houten plank.

• 07501
  • 07502
  • 07503
  • 07504
  • 07505
  • 07506

#76 Isla Taquile 22-04
Island hopping and off to Cusco!

Op tijd de wekker, want de pannekoeken stonden klaar. Na het ontbijtje de laatste foto's maken, afscheid nemen en daarna terug naar de haven om naar het volgende eiland Taquile te gaan. Hier hebben we gelopen tot aan de centrale plaats en erna een lunch met alle passagiers van de boot. Dit was op een mooie locatie met uitzicht over het meer. Tijdens de wandeling en lunch kregen we elke keer leuke informatie over het eiland. Daarna was het nog 3 uurtjes dobberen terug naar Puno. In Puno was het evem relaxen, want de bus richting Cuzco ging om 22:00.

• 07601
  • 07602
  • 07603
  • 07604

#77 Cuzco 23-04
Let's go Cuzco!
Na een slechte nacht in de bus kwamen we om 5 uur 's ochtends aan in Cuzco. Met de taxi naar het hostel Loki en hier kregen we even een hotelkamer voor een paar uurtjes, ideaal! In de middag hebben we een stadtour gedaan maar die viel een beetje tegen. Alleen bij de San Pedro kerk geweest, op de markt en op een groot kerkhof, Cuzco heeft toch wel wat meer te bieden dan dit. Vanuit Cuzco zijn alle tours naar Machu Picchu, waar we de komende dagen heen gaan en hier hebben we ons daarna dan ook in verdiept voor de beste tourorganisatie.

• 07701
  • 07702
  • 07703

#78 Cuzco 24-04
Chocolate mmmm!
Vandaag ook weer een dagje in Cuzco, waar we in de ochtend deel hebben genomen aan een free stadstour, deze keer wel een betere en door het centrum. Zelfs even op de foto met lama's en alpaca's. De tour voor Machu Picchu is geboekt en start morgenvroeg op tijd. Om 4 uur hadden we nog een chocolade workshop. Dit is voor de chocolade princes Janine natuurlijk hemel op aarde! Eerst wat informatie over de cacaobonen en daarna hebben we wat drankjes gemaakt van de bonen. Daarna konden we onze eigen chocolade creaties maken, met natuurlijk ondertussen af en toe wat proeven. De chocolade kregen we mee en zijn ideaal voor de trekking komende dagen naar Machu Picchu! We hebben nog een briefing gehad voor de Salkantay Trek van komende dagen bij touragent Okidoki en we hebben zin in Machu Picchu.
We genieten hier elke minuut en hebben het super naar onze zin, we zijn het reizen of elkaar in ieder geval nog lang niet moe! Bedankt weer voor het lezen van onze avonturen en tot de volgende update! Liefs vanuit Cuzco, Peru.