Dag 1 22-04-2015
Om 04:00 vertrokken we in de Boekend richting Mallorca voor een weekje fietsen, 12 wielerliefhebbers. Samen met Lex van Enckevort, Markus Granzow, Roy Joore, Bas Janssen, John Montulet, Carlo Braem, Harold Voss, André Szlanina, Mari Jacobs, Ger Leijsten en last but not least Frank Rayer. Inchecken in Weeze en daarna wachten op de Ryanair vlucht. Na een vlot verlopen reis de koffers met de fietsen van de band af halen en daarna stond onze gastheer van deze week Michel Heijman, eigenaar van Pasta Pasta klaar om ons deze week te begeleiden als een stel profs!

Na een ritje van een uur van Palma naar Cala Ratjada kwamen we aan bij een van de drie Pasta Pasta restaurants van Michel. Alle drie stuk voor stuk mooie restaurants op schitterende locaties in Cala Ratjada. Restaurant / tennis court Son Besso, is de plaats waar de fietsen worden opgeslagen komende week.  We werden daar voorzien van heerlijk ontbijt/lunch rond het middaguur, waarna het zaak was de fietsen op te bouwen. Het zat me niet mee, het hele fietskoffer zat onder met wit poeder, nee geen drugs, maar een bus energie drank die was open gesprongen. Even opruimen, fiets verder in elkaar bouwen en daarna klaar maken voor de eerste opwarm rit.

Met een beetje bewolking vertrokken voor een rit van ongeveer 80 km. Rustig begonnen en vooral gezellig in een groep van 12 man. De eerste 2 uur waren lekker glooiend en daarna begon het leukste gedeelte van de dag, de klim naar het klooster in Betlem. Heerlijk even de beentjes testen vandaag en dat voelde niet verkeerd. Daarna nog even uit bollen terug naar Cala Ratjada. 82 km op de teller met 1000 hoogtemeters.

Deze week lig ik samen met Lex op een kamer, kunnen we de strategie voor de 24 uurs race in Juni bespreken! Na een verfrissende douche konden we ons klaar gaan maken voor het hoogtepunt van de dag, het avondeten in Pasta Pasta! Tja waar moet ik beginnen, zo verwend worden aan tafel heb ik nog nooit mee gemaakt. Het voorgerecht, heerlijk brood, anti pasta, hoofdgerecht een trio van pasta en daarna nog even 6 pizza's met zijn allen. Dit alles onder het genot van een heerlijk biertje en om af te sluiten een toetje om je vingers bij af te likken. Als dit zo door gaat komen we allemaal 5 kg aan deze week.

• 2015-04-22_mallorca_1
  • 2015-04-22_mallorca_2
  • 2015-04-22_mallorca_3
  • 2015-04-22_mallorca_4
  • 2015-04-22_mallorca_5
  • 2015-04-22_mallorca_6

Dag 2 23-04-2015
De kop was eraf, gisteren een erg mooi opwarm rit en vandaag wat meer kilometers op de planning. Om 9 uur begonnen met een geweldig ontbijt, uitzicht over zee, terras buiten en heerlijk eten. Een ritje heen en terug naar Cap Formator was de bedoeling vandaag, ongeveer 70 km heen en dan weer 70 terug. De eerste kilometers richting Alcudia waren lekker glooiend, waar we rijdend in de groep een fijn tempo reden. Mooie goede wegen langs de kustlijn en heel veel andere fietsers, het is het namelijk echt een fiets eiland.

Vanaf Alcudia reden we richting Port de Pollenca, een vlakke weg direct langs de kust, om vanaf daar te beginnen aan de eerste echte klim van de dag. Onder het genot van een stralend zonnetje klommen we naar het eerste uitzichtpunt. Hier even gewacht tot de groep compleet was en daarna een leuke groeps foto gemaakt.

De 20 kilometers erna waren schitterend, perfecte wegen met hele mooie uitzichten en natuurlijk klimmen. Dit ging namelijk erg goed bij mij, samen met Bas en Lex waren we de snelste klimmers en was het elke keer een leuk gevecht om als eerste boven te komen. Helaas voor hun hebben ze alleen maar mijn achterwiel gezien. Bij het noordoostelijke puntje aangekomen even genoten van de uitzichten en de vuurtoren en toen kom de rit terug beginnen. Eerst wat glooiend en daarna nog een pittig klimmetje richting het uitkijkpunt waarna de afdaling richting Port de Pollenca kon beginnen. Daar even op terras wat gegeten en gedronkeb en nadat we de bidons hadden gevuld kon de rit terug beginnen.

Samen hebben we als team de rit voltooid, Carlo alias Der Sprinter, hebben netjes de heuvels over geloodsd. De 'oude' garde had vandaag een plannetje klaar om de jonge honden er vandaag af te rijden, maar dat zal hen nog zwaar komen te staan. Aan het einde van de rit nog even naar de vuurtoren in Cala Ratjada zelf geweest en toen zat de rit erop. 153 km en 1750 hoogtemeters hadden we bij terugkomst op de teller staan.

's Avonds hebben we wederom heerlijk a la carte gegeten in restaurant Pasta Pasta Cala Agulle. Super gezellig en er word wat af gelachen hier, het ene sterke verhaal na de andere. Daarna konden de oogjes dicht en herstellen voor rit nummer 3.

• 2015-04-23_mallorca_1
  • 2015-04-23_mallorca_2
  • 2015-04-23_mallorca_3
  • 2015-04-23_mallorca_4
  • 2015-04-23_mallorca_5

Dag 3 24-04-2015
Vandaag een relatief vlakke route gereden, we zijn vertrokken vanuit Cala Ratjada richting Portocristo  en Portocolom. Een leuk en glooiend terrein als aanloop voor de beklimming van de Sant Salvador.  Deze beklimming van bijna 400 hoogtemeters liep perfect,  haarspeldbochten, mooie uitzichten onder het genot van weer een stralend zonnetje. Vandaag had Roy een goede dag en kon bij Lex, Bas en mij mee omhoog. Elkaar natuurlijk af en toe een beetje pijn doen hoort erbij.

Boven aan gekomen natuurlijk even een foto momentje en daarna dezelfde weg terug omlaag. Daarna zijn we via leuke landwegen en door mooi landschap naar Petra gereden om daar op het terras te genieten van een heerlijk stuk aardbeien taart. We hadden ondertussen 100 km op de teller en de weg terug was nog ongeveer 40 km, maar met een extra lusje op het eind stond de teller aan het eind van de dag op 150. Het biertje na afloop smaakte dan ook heerlijk op het terras en niet alleen op het terras.....

• 2015-04-24_mallorca_1
  • 2015-04-24_mallorca_2
  • 2015-04-24_mallorca_3

Dag 4 25-04-2015
Na drie dagen relatief vlakke ritten stond vandaag de eerste bergrit op het programma. Na wederom een goed ontbijt met de auto richting Selva om vanuit daar de Hammerrunde te rijden.

Na een mooie aanloopklim stonden we boven op de Sa Calobra, de mooiste klim en zwaarste klim op Mallorca. Haarspeldbochten, een brug, uitzichten waar je gewoon even voor stopt oftewel een geweldige klim. De klim is ongeveer 700 hm, maar je moet hem eerst afdalen, aangezien het een doodlopende weg is. Samen met Lex, Roy en Bas aan deze klim begonnen vanaf zeeniveau. Ik kon tot halverwege fijn het tempo bepalen in de groep, daarna liep ik langzaam iets uit. Het klimmen ging erg lekker, zijn we natuurlijk niet gewend bij ons om bijna 40 minuten aan een stuk omhoog te rijden.

De twee volgende klimmen, naar Soller en Oriënt hebben we gezamenlijk in de groep gereden. Ik heb me op kop gezet en geprobeerd een tempo omhoog te rijden dat de hele groep kon volgen. Erg leuk om te doen en zeker als je dan met zijn allen boven aan komt. Respect voor iedereen die daar heeft afgezien!

Het bleef op en af gaan deze koninginnenrit, 2 dagen voor koningsdag. Iets meer dan 3000 hoogtemeters op 130 km, dat moest 's avonds / 's nachts natuurlijk gevierd worden in de plaatselijke discotheek!

Weer een heerlijk dagje achter de rug, 150 km en 1800 hoogtemeters.

• 2015-04-25_mallorca_1
  • 2015-04-25_mallorca_2
  • 2015-04-25_mallorca_3
  • 2015-04-25_mallorca_4

Dag 5 26-04-2015
Ook vandaag weer hetzelfde ritueel, heerlijk ontbijtje bij Pasta Pasta, even een uurtje de auto in richting de bergen.  Na een korte nacht was het dan ook even de oogjes dicht in de auto. Vandaag reed Michel ook met ons mee, altijd fijn een locale gids erbij.

We hadden de auto in Santa Maria neer gezet en na een rustige aanloop zijn we door het binnenland gereden naar Andraxt. Vanuit hier richting langs de kust gereden, echt een geweldig stuk om te rijden, op en af met schitterende uitzichten over zee. De hele dag in de groep samen gereden. Helaas reed ik in een afdaling lek, kwam net wat te ver naar buiten en er lang een scherpe steen. Gelukkig kon het nog gemaakt worden met een extra stukje binnenband tussen de buiten en binnenband.

Een lange klim samen met Bas door getrokken op buitenblad, de hele week al zijn we bijna net zo sterk bergop en dat maakt het rijden erg leuk. Met nog een kilometer te gaan kwam de actie van de dag van Der Sprinter, met een geweldige actie won hij rit van vandaag!

Na 103 km en 1650 hoogtemeters stonden we weer bij de auto en konden we ons weer klaar gan maken voor het avond /en nacht programma.

• 2015-04-26_mallorca_1
  • 2015-04-26_mallorca_2
  • 2015-04-26_mallorca_3
  • 2015-04-26_mallorca_4
  • 2015-04-26_mallorca_5

Dag 6 27-04-2015
Tja, deze dag begon mooi met een zonnetje, maar al snel zagen we de wolken donkerder worden na enkele kilometers en zijn we dan  maar ook fijn omgedraaid. Helaas was de regen ons voor en zijn we door en door nat geworden op de weg terug, zelfs wat hagel erbij.

Deze dag was toch al een geplande halve rustdag en daarom 's middags maar eerst naar het strand gegaan, aangezien het weer weer goed was. Lekker de toerist uithangen, wat op het strand liggen en wat worstelen, of niet meneer Rayer!

Aan het einde van de middag toch nog even de fiets op gestapt voor een kort en rustig ritje van 2 uur richting Cala Torta, een leuk klimmetje richting de zee. De afsluiting van de dag was bij Pasta Pasta met weer heerlijk eten en zeer goede bediening ;)

• 2015-04-27_mallorca_1
  • 2015-04-27_mallorca_2
  • 2015-04-27_mallorca_3

Dag 7 28-04-2015
De laatste dag alweer op de fiets en helaas begon die met een klein buitje regen. Dus na het ontbijt maar even gewacht om te vertrekken, gelukkig was het snel droog en de weg opgedroogd dus konden we op weg voor een kort ritje. Deze rit mezelf nog eens flink af laten zien, op de klim naar Betlem waar ik toch de meerdere moest erkennen in een sterk rijdende Bas. Iets later samen met Roy voor de laatste keer het uiterste van het lichaam gevraagd in een vals plat klim en toen waren de beentjes leeg, zowel bij mij als bij Roy! Maar dat is een goed teken, de trainingsarbeid is goed geweest deze week.

Tussen de middag een lunch bij Pasta Pasta Son Besso om erna nog met een kleine groep de beentjes los te trappen. Weer een nieuwe route door wat dorpjes en na 100 km vandaag zat het er op. De totale tellers staat na 7 dagen op 784 km en 11500 hoogtemeters in iets meer dan 35 uur op de fiets. Heerlijk kunnen trainen, buiten de bergen relatief rustig aan en tot aan de laatste dag goede benen gehad.

's Avonds met zijn allen afgesloten met een heerlijke grill, onder het genot van een biertje. Het dagelijks terugkerende gesprek met de hoogte en dieptepunten van de dag maakte het een erg gezellige avond.

• 2015-04-28_mallorca_1
  • 2015-04-28_mallorca_2

Dag 8 2904-2015
Het was een geweldige week, dat het zo mooi zou worden had ik niet verwacht. Met 12 fietsers die mekaar niet allemaal konden, toch wat verschil in leeftijd en niveau zo'n week hebben dat was in een woord prachtig. We zijn gelukkig vrij gebleven van valpartijen, ziektes en materiaal pech op een paar lekker banden na. Het weertje was ideaal om te fietsen, niet te warm maar goed genoeg om lekker in de korte broek en shirtje rond te rijden. Maar niet alleen het fietsen was geweldig, de hele onderlinge sfeer, het heerlijke eten, de mooie natuur in Mallorca, perfect weer, kortom een heerlijke vakantie. Dat het een mooi eiland is om te fietsen werd nogmaals duidelijk toen we op het vliegveld Lars van der Haar tegen kwamen, die net klaar was met een week training op Mallorca!

Michel en John nogmaals super bedankt voor de perfecte organisatie, ik heb er van genoten!
En de rest van de groep bedankt voor de gezellige fietsvakantie! Tot volgend jaar....