Voordat ik begin met mijn verslag van het super gave weekend tijdens de 24 uurs van Bike Festival Brabant in het plaatsje Zeeland wil ik eerst even wat mensen bedanken. Ten eerste alle renners, verzorgers en masseurs van MTB Baarlo en Free-Wheel, dat ik dit weekend gebruik heb kunnen maken van hun accommodatie en gastvrijheid. Wat hadden jullie het perfect voor mekaar en ik heb me een echte prof gevoeld 24 uur lang! Ten tweede Lex van Enckevort, eigenlijk mijn teamgenoot dit weekend, maar door ziekte kon hij niet rijden en heeft hij mij en de fiets perfect verzorgd. Verder een bedankje aan de organisatie die in de laatste week toch nog even de inschrijving heeft aangepast van Team naar Solo en verder een perfecte organisatie van het Bike Festival. En als laatste natuurlijk iedereen die me op wat voor manier heeft gesteund en aan is komen moedigen van het weekend! Ik heb er voor de volle 100% van genoten.

Tja dan ga ik maar eens beginnen aan het verslag van mijn overwinning  tijdens mijn eerste 24 uurs race. Afgelopen maanden gaat het lekker met fietsen, conditie is erg goed, aardig wat ereplaatsen bij elkaar gereden en nadat Lex zich had afgemeld heb ik na wat wikken en wegen toch besloten om voor de 24 uur solo te gaan. Dit ook na wat overleg met MTB Baarlo, dat ik van hun verzorging gebruik kon maken. Maar zoals speaker Ger Hermans al vaker heeft gezegd, als het in het koppie goed zit kun je veel!

We stonden met 4 individuele deelnemers aan het vertrek, Jean Biermans, Martin Broxterman en Joop Smolders. Alleen Jean Biermans was voor mij een bekende en die kan wel een stukje hard fietsen. Zaterdagmiddag om klokslag 15:00 uur stonden we klaar voor 24 uur wedstrijd en wie zondagmiddag om 15:00 de meeste rondes en dus kilometers had afgelegd mocht zich winnaar noemen. Rustmomenten en eventueel paar uurtjes slaap konden zelf ingevuld worden.

Er waren dit weekend meer categorieën, team 24 uur, 6 uur en 4 uur wedstrijden, allemaal op dezelfde ronde van iets meer als 8 km.  De route was redelijk snel, maar er zat wel wat uitdaging in. Het evenementen terrein met start finish, teamplaatsen, parcours over een oplegger, feesttent en wisselzones was op een groot grasveld. Het resterende gedeelte van de route ging voornamelijk door het bos, met 3 verbindingsstukken over asfalt. Het gedeelte in het bos bevatte leuke single tracks en enkele korte klimmen, die je wel gaat voelen na een x aantal uren.

Dan naar de wedstrijd, vanaf de start ging ik op hartslag rijden en het liep gelijk lekker. Tempo zat er lekker in en het voelde allemaal goed aan. De rondjes reed ik rond de 21 minuten en dit bleef ook lang zo en dit kon ik nog wel even vol houden. Onderweg was het natuurlijk blijven eten en drinken, ik had wat repen, camelbag met water en een bidon met voeding bij me en als ik wat nodig had gaf ik het aan en de ronde erna werd ik voorzien van nieuwe bidon, banaan of een krentenbol. Dit was perfect, want blijven eten en drinken is waarschijnlijk het belangrijkste in de gehele wedstrijd.

De eerste 6 uur gingen perfect, op een lichte irritatie van de knie na. Ik had mijn eerste stop gepland om 21:00 en met 134 km op de teller kwam ik bij de verzorging binnen. Bordje pasta, korte behandeling van de knie, fiets en helm uitgerust met verlichting, warmere kleding aan, nieuw eten en drinken alles was perfect geregeld voor de stop. Na iets meer als 10 minuten vervolgde ik mijn weg, ondertussen rijdend op een tweede plaats achter Jeankie Powerrr Biermans. De achterstand zat al een hele tijd rond de 5 minuten en ik begon langzaam in te lopen. Ik bleef constant mijn rondjes rijden en het voelde nog goed aan. Langzaam begon het te schemeren en heb ik de lampen aan gezet, wat schitterend om zo de nacht in te gaan, al die lampjes van de verschillende rijders en langs het parcours. De rondetijden liepen iets op natuurlijk, maar ik hield ze zo constant mogelijk. Lex hield me ondertussen perfect op de hoogte van de achterstand op Jean, die kleiner werd. Echter rond middernacht kreeg ik te horen dat ik de leiding in de wedstrijd had over genomen, Jean was gestopt, te veel last van zijn knie. Echt jammer voor hem natuurlijk en hopelijk een snel herstel.

Nu lag ik dus aan de leiding, Jean uit de wedstrijd, ongeveer 3 rondes voorsprong op de nummer 2 en 4 op de nummer 3. Dit voelde natuurlijk super, mijn eerste 24 uurs en dan voor de winst rijden, maar de wedstrijd was nog lang en er kon nog veel gebeuren. Om 01:00 had ik mijn lange stop gepland, alles stond weer klaar, bordje macaroni, masseurs, mecaniciens voor de fiets en de support van alle renners. Ik had ondertussen 10 uurtje gefietst en 220 km afgelegd en de benen voelden nog goed aan, echter de knieën begonnen wat pijn te doen. Na een korte douche en wat herstel ben ik in de auto gaan liggen voor wat uurtjes slaap. Om 2 uur gingen de ogen dicht en om 5 uur ging de wekker weer. Redelijk wat geslapen, paar keer wakker geworden, maar bij het gaan van de wekker stond ik al weer te popelen om de fiets op te springen.

Nieuw setje kleding aan, wat opfrissen en wat eten en om 5:22 zat ik al weer op de fiets. De benen voeden gelijk goed aan, ik reed nu rondetijden rond de 23 minuten, iets langzamer als gisteren. Ondertussen lag ik op de 2e plaats, de nummer 2 had door gereden vannacht en ik lag nu 2 rondjes achter hem. Echter ik kon het tempo vast houden en begon langzaam in te lopen op hem zodat de achterstand nog maar een ronde was. Mijn nieuwe doelstelling was om de 400 km aan te tikken dit weekend, wat gezien de rondetijden en het gevoel te doen was en natuurlijk rijden voor de overwinning.

Helaas moest de  leider van de wedstrijd Martin na 270 km ook al de wedstrijd verlaten, problemen met het zitvlak. Dus kreeg ik de leiding alweer in de schoot geworpen. Ik bleef echter mijn rondjes rijden en om rond 09:00 ging ik weer even de verzorging in. Preventief even de knieën laten masseren, die af en toe wat op begonnen te spelen en weer een bordje pasta erin. Onder alle support van de andere renners en supporters werd ik weer vooruit geschreeuwd, geweldig. Het tempo begon iets te zakken, de hartslag kreeg ik ook niet meer boven de 135 slagen. Ondertussen hoorde ik dat ik 10 rondjes voorsprong had op de nummer 2. Ook hij had problemen, hij kon geen eten meer binnen krijgen, en dan is de accu op een gegeven moment leeg.

Dus Ik reed op kop, 2 renners uitgestapt en de nummer 2 ziek en 10 rondjes achter. De overwinning kon me dus niet meer ontgaan en hierdoor werd het moeilijk voor me te blijven pushen om te rijden. De knie begon ook langzaam meer pijn te doen en rond half 12 heb ik er nog maar een lange stop van gemaakt. Beter zonder blessures finishen, dan maar door gaan, terwijl het toch niet nodig is. Heb daarna al wat opgeruimd, even een uurtje de oogjes dicht gedaan en om 14:15 ben ik fiets weer opgestapt voor de laatste 2 ererondjes. Die gingen nog erg makkelijk en ik moest rustig aan doen anders was ik voor 15:00 binnen en moest ik er nog een. De laatste meter reed ik langs de erehaag van MTB Baarlo en Freewheel en daarna de streep over, wat een onbeschrijflijk gevoel! Uiteindelijk finishte ik na 44 rondes oftewel 358 km als winnaar van het Bike Festival Brabant Solo! Effectieve fietstijd was 16:20 uur. Ik heb eigenlijk de hele wedstrijd alleen gereden, af en toe een klein stukje bij iemand aan sluiten, maar de meeste reden toch te snel of juist te langzaam, aangezien ze allemaal in teamverband reden en elkaar steeds af wisselden.

Geweldig was het en schitterend om van iedereen de felicitatie in ontvangst te nemen. Balen natuurlijk een beetje dat er 2 renners zijn uitgevallen, want was graag de strijd aangegaan. Ik voelde me het hele weekend 100% fit en sterk, ben niet kapot gegaan en dat is me mee gevallen. De fiets was perfect, geen pech gehad, maar dat lag natuurlijk ook aan het goede weer. Of ik nog een keer een 24 uur solo rijd dat weet ik nog niet, eens even kijken hoe ik er van herstel. Maar dit kan in ieder geval weer af van de bucketlist!

Na een heerlijke douche, een gezellige barbecue met MTB Baarlo en Freewheel, nog een korte massage zat het erop. Alleen de prijsuitreiking nog resterend. Mooi om te horen dat de organisatie meer als €11.000 heeft opgehaald voor het goed doel Cystic Fibrosis Foundation. Oud wereldkampioene Veldrijden en mede organisator van de wedstrijd Daphny van den Brand deed de prijsuitreiking. Als winnaar mocht ik met een mooie bos bloemen, een wisselbokaal en €200,- prijzengeld naar huis!

Ik heb ervan genoten dit weekend en nogmaals iedereen bedankt!!!!