Vandaag stond er weer eens een marathon op het programma, de discipline die ik toch wel het allermooiste vind van het mountainbiken. En de route van vandaag tijdens de Raid de Haut Fagnes in de Ardennen bevestigde dat nog maar eens. Ondanks dat het modderig was en het regende heb ik de hele rit genoten en natuurlijk wat afgezien op de fiets, het was daarom ook meer Rain des Haut Fagnes.


Samen met Peter Nielen al vroeg vertrokken om om 9 uur te kunnen starten in Malmedy. Het beloofde al niet veel goeds wat betreft het weer want we reden de dikke mist in toen we Luik voorbij reden. Peter koos vandaag voor de 90 km en ik ging voor de volle 115 met 3200 hoogtemeters. De startklim is hier altijd gelijk omhoog de heuvels in vanuit het dorp samen met de 90 en 115 km renners. Het liep vanaf het begin wel lekker, niet voluit gereden, maar een beetje gedoseerd om het laatste gedeelte van de marathon nog gas te kunnen geven, althans dat was het plan. 

 

De eerste uren waren nog droog, beetje modder maar geen natte bedoeling. Na de 2e verzorging had ik even een raar momentje, ik wist namelijk niet of ik goed was gereden. Ik dacht en splitsing te hebben gezien en wist dus echt niet of ik de 115 of de 90 reed. Gelukkig merkte ik een tijdje later dat ik goed zat De modder plakte wel en hierdoor een paar keren chainsuck gehad. Rond het middaguur begon het te regenen en dat zorgde ervoor dat het overal glibberen in glijen werd, maar dat vond ik niet erg. Ik heb genoten van de leuke klimmen en afdalingen die we voorgeschoteld kregen, maar dat kwam ook vooral door de benen die ik vandaag had. Het voelde vanaf het begin lekker aan, ben bewust goed blijven eten, om niet zoals in de Ardennes Trophy bijna geparkeerd te blijven staan na een uurtje of 4. De verzorging was goed onderweg en ik had ook genoeg te eten en te drinken bij in de camelbag.

 

Op de hoge venen was het een beetje drassig maar nog niet echt nat en liep het gelukkig nog lekker. Het is hier wel eens natter geweest. Na de hoge venen blijft het op en af gaan met veel korte en felle klimmen, gevolgd door technische afdalingen tot aan de finish. Ondertussen regende het flink en was alles nat en onder de modder, wat er gelukkig voor zorgde dat ik minder last had van chainsuck. Toch maar eens na gaan denken over 1x11! Vanaf kilometer 70 begon ik het tempo iets op te schroeven en begon ik steeds meer mensen in te halen. Dit waren er ook erg veel van de 90 km, die steeds stukken af konden snijden. Er is me maar een renner voorbij gekomen in deze laatste 45 kilometer, en dat voelde erg goed voor de moraal. Daarom de laatste 10 km nog maar even alles eruit gehaald wat er in zat en de laatste klimmetjes op buitenblad nog omhoog, wat een fijn gevoel als dat nog lukt na bijna 7 uur op de fiets. Met nog 5 km te gaan haalde ik Peter in, ideaal bijna gelijktijdig over de finish! Eindtijd vandaag 6:48:10 en een 13e plaats bij de Masters 1 en 26 overall. Lang niet aan de snelste tijd die ik hier ooit heb gereden, maar de omstandigheden waren een stuk zwaarder door de regen en modder. Wel een goed opgebouwde wedstrijd van mij, in de tussen segmenten reed ik de 44e, 32e, 19e en 16e tijd.


Nu maar even 2 dagen rust en dan staat woensdag de Streetrace in Baarlo op het programma, is wat anders dan een marathon 115 km, nu moet alles in een uurtje eruit komen. Aan de startpositie zal het niet liggen want ik mag met nummer 1 vertrekken. De start is om 20:15 in het altijd gezellige Baarlo, dus komt allen en aanschouw dit wielerspektakel! 

En dan komend weekend, ik zou eigenlijk de 24 uurs race van Bike Festival Brabant rijden met Lex van Enckevort, echter hij kan door ziekte helaas niet mee doen. Na een zoektocht voor een andere teamgenoot helaas niemand kunnen vinden, hierdoor heb ik besloten om SOLO te gaan rijden. Echter zal ik niet 24 uur non stop rijden, hiervoor heb ik echt te weinig getraind, mijn plan is om zaterdag van 15:00 tot 0:00 te rijden, dan 6 uurtjes rust te pakken en daarna van 06:00 tot 15:00 te rijden. Noem het ambitieus, noem het gek, ik ga er in ieder geval voor! 


  • 2015-06-21_rdhf_1