Na een weekje weer flink te hebben getraind, stond op zondag de Saarschleifen MTB Marathon op het programma. Een marathon over 96 km en 2700 hoogtemeters in Orscholz. Zaterdag later op de middag ben ik aangereden naar Vaals om daar mijn Transalp partner Joschy op te halen om te vertrekken. Ietsjes voor 8 uur kwamen we aan en we waren nog net op tijd om de nummers op te halen. Daarna na de jugendzeltplatz gegaan om onze tent op te zetten. Er stonden nog meerdere bikers op het veld. Daarna nog snel naar de pizzeria om wat pasta te eten, wat toch niet zo snel ging want we moesten meer dan 1 uur wachten op ons eten. Dit bleek nog mee te vallen want er zaten nog meer fietsers die al bijna 2 uur aan het wachten waren. Maar ja, het smaakte goed en toen zijn we terug gegaan om te slapen.

’s Morgen lekker wat uitgeslapen en alles klaar maken voor de wedstrijd. Een uurtje voor de start zijn we naar de startplaats gefietst om daar een goede positie in te nemen voor de start. We stonden bij de eerste 40 ongeveer dus dat zat wel goed. Nu nog uurtje wachten op het start signaal, maar die tijd is zo voorbij met de vele bekenden in de buurt.

Om 10 was het zo ver, het startsignaal klonk en we waren goed weg allebei, het tempo zat er goed in en al na enkele kilometers ontstond er een grote groep. Hier kon ik nog redelijk volgen maar een tijdje later moest ik toch lossen maar kwam toch weer terug. Joschy had goede benen en kon wel de hele tijd mee met de groep. Ik zat er dus wat achter en na enkele kilometers waren de groepen al allemaal uit elkaar gevallen. Na een tijdje kwam ik samen te zitten met Jorn Prinsen, die ook wordt getraind door Tim Heemskerk. We zijn samen gaan rijden en de groep werd steeds groter. Zo kwamen we na een uurtje in een groep te zitten van een man of 8 rijdend voor een 45e plaats ongeveer. Er werd goed doorgereden en enkele keren probeerde ik weg te komen, maar dat lukt elke keer maar kort. Na een 2 uurtjes was er een verzorgingspost waar de hele groep stopte om bij te tanken, aangezien ik genoeg bij had, heb ik alleen een bekertje aangenomen en weer gelijk door. Zo zat ik alleen en heb ik flink doorgetrokken en haalde ik enkele renners bij. De benen voelde erg goed en in de leuke technische afdalingen en beklimmingen nam ik wat risico’s om verder uit te lopen en plaatsen goed te maken. Echter bij een afdaling nam ik iets te veel risico en reed ik vol op een sten met achterwiel, stootlek. Snel een nieuwe band erin proberen te doen maar de pomp wou niet meewerken, had een gewoon handpompje en geen patronen. Dus het duurde erg lang voordat hij iets op druk was. Na een kleine 6 minuten weer de fiets op en proberen de hele meute weer bij te komen die me allemaal voorbij zijn gekomen toen ik langs de kant stond.

Het duurde effe voordat ik weer in mijn ritme was, maar daarna ging het weer lekker. Haalde de ene na de andere in en het liep erg lekker. De klimmetje en de afdalingen waren allemaal super vandaag. Het parcours lag er perfect bij en alle toeschouwers met de ratels langs de kant was echt mooi!

Had duidelijk wat weinig druk in de achterband en na een kleine 70 km was het weer zover, weer een lekke achterband. Was flink aan het balen en snel een nieuwe en laatste band erin gedaan. Weer hetzelfde probleem nu, kreeg er geen druk in. Heb geprobeerd er zoveel mogelijk druk in te krijgen en zo naar de verzorgingspost te rijden om daar bij te pompen. Na 2 km was er gelukkig een post waar ik bij kon pompen, er bleek maar 1.1 bar in te zitten. Effe snel opgepompt tot 2.3 bar en na vullen van de bidon weer snel verder.

Baalde er echt van en moest mijn agressie kwijt, dus heb maar besloten om flink gas te geven en er het beste van te maken. Was nu op een 125e plaats beland (gezien aan de uitslagen naderhand) en de inhaalrace kon weer beginnen. De benen voelde nog erg goed en kon de korte pittige klimmetje flink op knallen. Dit was vorige week wel anders de laatste 20 km. Ik haalde de de ene na de andere in en niemand kon aanpikken, hoeveel mensen dat ook probeerden. De benen bleven goed en de band gelukkig ook. In de laatste 5 km kwam ik Jorn Prinsen weer tegen en ging hem gelijk weer voorbij. Ik haalde nog enkele renners in op de korte klimmetjes. In de laatste km reed ik nog fout, had een bordje gemist en zo was ik weer een paar plaatsen kwijt. Kwam uiteindelijk in een tijd van 4.47.17 als 73e over de finish. Joschy eindigde in een tijd van 4.28 als 24e en was erg tevreden.

Achteraf erg balen, als ik de tijd die ik verloren heb met wisselen / bijpompen optel dan heb ik een 18 minuten verloren. Als ik deze tijd van mijn tijd aftrek dan kom ik op een tijd uit die ze reden op een 25-30e plaats. Maar dat is achteraf rijk rekenen dus dat weet je nooit. Weet wel dat ik er een goed gevoel aan over heb gehouden en dat het met de conditie erg goed zit. Ook met betrekking tot de Transalp samen met Joschy. We hebben er allebei erg veel zin in denk ook dat we goed aan mekaar gewaagd zullen zijn.

Komende zaterdag de eerste XC wedstrijd van dit seizoen en wel in Ronse. We zullen zien waar ik zal staan bij de amateurs, zal wel tegenvallen achteraan starten en proberen naar voren te komen. We zullen zien………