Hallo allemaal, hier volgt onze tweede update van onze reis. We zitten momenteel in Bariloche in Argentinie en we hebben 3 schitterende weken achter de rug, lees hier onze verhalen!

# 11 El Chaltén 16-02
Vandaag konden we lekker uitslapen want we zouden tegen de middag met een ander stel, welke we in het hostel hadden ontmoet gaan klimmen. En met we bedoelen we William want Janine gaf de avond ervoor al aan dat dat er niet in zat, na 2 lange dagen hiken. Het weer was weer fantastisch, lekker zonnig dus geheel relaxed gingen we vrijwel direct naast ons hostel klimmen. Janine heeft lekker in het zonnetje aanschouwd hoe William samen met Yarden en Alon aan het klimmen waren. Dit koppel uit Israël klimt bijna wekelijks en ze konden William nog wat leren. Na alledrie 4 pittige routes gehad te hebben van een meter of 25 was de middag om. De benen en armen verzuurd, maar dat was het meer dan waard. Het was een gezellig dagje en na afloop hebben we samen nog een hapje gegeten en een biertje gedronken.

• 0110011
  • 0110021
  • 0110031
  • 0110041
  • 0110051

#12 El Calafate 17-02
De wekker ging op tijd om met de bus terug te gaan naar El Calafate. 3 uurtjes in de bus en de rest van de dag de relax modus aan. Beetje bellen met het thuisfront en wat door het dorpje lopen. Nadat we gekookt hebben in het hostel zijn we naar het Fiesta del Lago gegaan in het anfiteatro del Bosco. We waren er op tijd en het viel ons op hoeveel jeugd er aanwezig was en ook gezinnen uit alle omliggende steden. Het eerste concert was van een boyband CNCO, zeer leuke show en zelfs 1 bekend en ook nog leuk nummer 'Reggaetón Lento (Bailemos)'. Daarna begon het slotconcert van Luis Fonsi, dit was echt een leuk en goed concert, ook al kenden we alleen het nummer 'Despacito', het was erg gezellig. We schatten dat er zeker 10.000 mensen binnen waren bij dit festival. Enige nadeel...... geen bier te verkrijgen!

• 0120011
  • 0120021
  • 0120031
  • 0120041

#13 El Calafate 18-02
Deze dag was een echte relax dag. Eerst lekker uitgeslapen op onze slaapzaal, want het was een uurtje of 2 gisteren. Daarna niet echt veel meer gedaan als een rondje gerend door El Calafate. Rest van de dag wat filmpjes gekeken en beetje socializen met het thuisfront, we missen jullie nog niet  hoor ;)  's Avonds hollandse kost gemaakt in het hostel, aardappelen groente en vlees, mmmmmm!

• 0130011
  • 0130021

#14 Puerto Natales 19-02
Na een lekker yoghurt-fruit ontbijtje hebben we de wandelschoenen aangetrokken en hebben we een wandeling gemaakt naar de Wilachu Caves. Leuke route door de natuur naar een grot met archeologische tekeningen van vroeger. Bij aankomst was deze helaas gesloten, maar na wat gepraat in ons beste Spaans mochten we toch even rondlopen. Niet veel meer te zien dan wat rotsen en namaak tekeningen, maar wel een schitterend uitzicht over Lago Argentino. De weg terug was door duinzand langs het meer en na bijna 20 km waren we terug in ons hostel. Na een uitsmijtertje hebben we de bus gepakt naar Puerto Natales in Chili. De rit viel wel mee maar het was vooral lang wachten bij de douane. Joehoe..... we hebben er allebei weer een stempeltje bij in het paspoort. Vanuit de bus terminal was het nog een kwartiertje lopen naar het hostel.

• 0140011
  • 0140021
  • 0140031

#15 Puerto Natales 20-02
Na een goed onbijt in het hostel hebben we onze tassen klaar gemaakt voor de hike in Torres del Paine de aankomende dagen. Rond de middag zijn we met de taxi naar een startpunt van een wandeling gegaan.  Deze wandeling over bijna 4 km had wel een hoogteverschil van bijna 500 meter tot uitzichtpunt 'Dorotea' boven op een berg. De start was bij een boerderijtje en hier mochten we wat chileense pesos betalen aan een man met maar 2 tanden. Na ruim een uur klimmen mochten we genieten van een uitzicht over de stad Puerto Natales, een gedeelte van nationaal park Torres del Paine en een groot uitgestrekt meer. Boven een broodje gegeten, genoten van het uitzicht en erna weer afdalen naar de grote weg. Hier hebben we de eerste keer proberen te liften, want het was nog bijna 10 km tot aan de stad en we wilden onze benen sparen voor Torres del Paine. Dit lukte vrij snel en we reden met een Chileens stel met hun moeder naar de stad terug. 's Avonds lekker een visje gegeten in het hostel en zo zijn er al 2 weken voorbij gevlogen. De tijd vliegt helaas voorbij!

• 0150011
  • 0150021
  • 0150031
  • 0150041
  • 0150051

#16 Torres del Paine 21-02
De wekker ging nog voor 6 uur, we moesten namelijk om 7.10 bij de bus zijn. Ja het leven als reiziger is niet bepaald makkelijk! Bij het busstation stonden verschillende bussen klaar voor de transfer richting nationaal park Torres del Paine. Dit is de grootste bezienswaardigheid in Chili. Bij de ingang van het park natuurlijk even in de rij staan om de entree te betalen en daarna mochten we het park in. We hebben in het park 4 overnachtingen geboekt op verschillende campings om de beroemde W-trek te gaan hiken. Dit hadden we al in december geboekt want het zit meestal vol, zeker in januari en februari want dan is het hier hoogseizoen. We hebben er voor gekozen om de makkelijke versie te nemen, namelijk tent met slaapmat en slaapzak huren op de accommodaties. Dus niet slepen met vele kilo's op de rug. Na aankomst hebben we ingecheckt en één rugzak in de tent achter gelaten om erna een rondje te hiken. Een rustige wandeling van 15 km in een rustiger gedeelte van het park. Het regende een beetje, maar verder was het heerlijk weer. Mooie uitzichten, maar het beste moet nog komen in de volgende dagen.

• 0160011
  • 0160021
  • 0160031

#17 Torres del Paine 22-02
Wauw! Weer een geweldige dag in de natuur. Na een redelijk goede nacht in de tent zijn we rond half 9 vertrokken met onze rugzakken. De eerste kilometers waren richting de volgende camping Chileno. Ongeveer 5 km maar wel met het nodige klimwerk. Daar konden we weer een rugzak achter laten en verder lopen naar het bekendste uitzichtpunt van Torres del Paine, aan het meer met op de achtergrond de 3 Torres. Het eerste gedeelte was goed te lopen, maar de laatste kilometer was steil klauteren over rotsen. Met een strak blauwe hemel en een uitzichtpunt waar je uren van kunt genieten is dat geen probleem. Rond de middag waren we boven en hebben we echt genoten van deze schitterende omgeving. Broodje erbij, fotootjes maken en lekker relaxen. Na 3 uurtjes zijn we terug gelopen naar onze camping voor een welverdiende douche en 3 gangen diner) in de Refugio. De camping was super mooi gelegen aan een klein beekje met een waterval en de tenten stonden tegen een berg aan op allemaal houten platforms.

• 0170021
  • 0170101
  • 0170111

#18 Torres del Paine 23-02
Vandaag een rustig dagje wat betreft kilometers hiken. We moesten van camping Chileno naar camping Cuernos, ongeveer 12 km met niet heel veel klimwerk. Het weer was perfect en het uitzicht erg mooi langs het Lago Nordenskjold. Deze dag was erg rustig en we kwamen weinig wandelaars tegen, omdat hier geen daghikes zijn. Het hele park is perfect onderhouden en er gelden strenge regels betreffende open vuur en afval. Elke avond is het gezellig om ervaringen uit te wisselen met andere reizigers en we krijgen zoveel nieuwe ideeën en tips voor het vervolg van onze reis. Cuernos was een wat drukkere camping en hier hadden we ook weer een tentje. Deze keer een wat kleiner en maar een héél dun matrasje, dus de nachtrust was iets minder.

• 0180011
  • 0180021
  • 0180031
  • 0180041
  • 0180051
  • 0180061

#19 Torres del Paine 24-02
Vooraf wisten we dat dit de langste dag zou gaan worden en met flink wat klimwerk. De route ging van camping Cuernos naar camping Paine Grande met onderweg een extra stuk door de France Valley richting een uitkijkpunt genaamd Mirador Británico. Dit laatste stuk konden we gelukkig lopen zonder volledige bepakking, dus alleen met de dagrugzak. In deze vallei waait het vaak hard en vandaag hadden we ook een beetje regen. Bij het uitzichtpunt was het bewolkt, maar goed genoeg om de bergen tot wel 3000 meter rondom ons heen te zien. De weg door de vallei naar beneden was er een met uitzicht over de helderblauwe meren. De laatste kilometers waren zwaar en we hadden allebei vermoeide pootjes en waren blij toen de camping in zicht was. We hebben deze dag bijna 28 km gehiked en meer dan 1000 hoogtemeters geklommen, het lijken wel fiets afstanden.

• 0190011
  • 0190021
  • 0190031
  • 0190041
  • 0190051
  • 0190061
  • 0190071

#20 Torres del Paine 25-02
Helaas alweer onze laatste dag in nationaal park Torres del Paine. Na een slechte nacht op camping Paine Grande, op een te harde ondergrond en een snurker die ons door de oordopjes heen wakker hield, gingen we om 9 uur op pad. Het weertje was weer perfect en de route van vandaag was wat makkelijker. De route die we heen liepen moesten we ook terug, dus we konden altijd omdraaien. Vandaag gingen we richting het uitzichtpunt Glacier Grey, ongeveer 12 km enkel. Onderweg werden we weer getrakteerd op mooie uitzichten die Patagonië te bieden heeft. Op het verste punt was een uitkijk over de gletsjer die uitkomt in het meer Lago Grey. Gaaf om te zien hoe de gletsjer in het meer uitkomt en er overal ijsschotsen drijven in het meer. Vandaag ongeveer 7 uurtjes gelopen en daarna met de catamaran en vervolgens de bus terug naar Puerto Natales. De gehele W-trek in Torres del Paine was in een woord geweldig, het was niet goedkoop en kostte wat moeite om te boeken, maar het was het meer dan waard. De accomodaties zijn goed, liggen midden in de natuur en het eten is oké. We hebben ontzettend genoten, maar het was ook een fysieke beproeving om in 5 dagen meer dan 100 km te hiken met bepakking. Wandelen over paden met diverse ondergronden, klauteren over rotsen, lopen door beekjes, klimmen over bruggen, slenteren langs strandjes, drinken uit waterstroompjes, groeten naar mede hikers, balanceren op uitzichtpunten, hangen tegen de wind, maar telkens met een grote glimlach wanneer je om je heen keek. Er was geen moment dat de omgeving in Torres del Paine niet adembenemend was. En een goede les voor onze volgende hikes: neem veel minder eten en kleding mee! Wat hebben wij onnodig gesleept met spullen.

• 0200011
  • 0200021
  • 0200031
  • 0200041

#21 El Calafate 26-02
Na een kort nachtje vandaag een reisdag van Puerto Natales in Chili, terug naar El Calafate in Argentinië. Bij aankomst ingecheckt in ons hotel en er een rustdag van gemaakt, allebei nog een beetje moe van Torres del Paine. Na een heerlijke steak voor William en en visje voor Janine hebben we de oogjes dicht gedaan.

• 0210011
  • 0210021

#22 Bariloche 27-02
Weer een reisdag, maar nu 1,5 uur met het vliegtuig naar Bariloche. Het vervoer is overal perfect geregeld hier, een telefoontje en de bus is geregeld van hotel naar vliegveld. Komende dagen blijven we in de omgeving van Bariloche, om te genieten, wandelen, activiteiten en een cursus Spaans.

• 0220011
  • 0220021

Bedankt voor het lezen van onze avonturen en tot de volgende update!