147 km   3355 hm
10:06:59
Daguitslag  38

 

Wat een dag vandaag, voor ons allebei de zwaarste wedstrijd die we ooit hebben gereden! En we hebben toch al wat zware marathons gehad afgelopen jaren. Vandaag stonden we om 06:00 uur aan de start van de zwaarste etappe van de Brasil Ride 2014.
 
 
De start was snel, eerst kilometers waren over asfalt en brede schotterpaden. We konden met een fijne groep rijden en het eerste uur reden we 33 km! 
Het begon langzaam warm te worden en dat zouden we nog goed gaan merken vandaag. Anton reed de vlakkere stukken op kop en ik nam op de technische stukken over. Het was stoffig vandaag, zeker op de stukken met los zand. Het tweede uur reden we 20 km, daarna ging het alleen maar langzamer. Het terrein werd moeilijker, veel mooie single tracks op een glooiend terrein. 
 
Bij kilometer 70 hebben we onze drinkvoorraad aangevuld, 1,5 liter in de camelbag en de bidons vol. En natuurlijk goed eten en drinken op de verzorgingspost zelf. De temperatuur begon echt op te lopen boven de 40 graden en omdat er bijna geen schaduw was was het heet, heel erg heet. Tot aan kilometer 97, de volgende post, hadden we allebei al ons drinken op! We hebben vandaag een liter of 7 gedronken onderweg en niet naar de wc geweest! 
Na deze verzorging begon de etappe pas echt, na 100 km was de Vietnam trial, een lange klim met heel veel stenen, wat er voor zorgde dat er veel moest worden gelopen. Dit, in combinatie met de extreem hoge temperatuur, zijn wij echt niet gewend en we zaten allebei af en toe tegen de kramp aan. We hoorden achteraf dat het in de zon 47 graden was geweest op sommige stukken.
 
De klim duurde erg lang en we hadden allebei moeite, maar we waren niet de enige, iedereen om ons heen had het zwaar. We moesten zelfs enkele keren stoppen in de schaduw om bij te komen. Net voor de top van de mooie maar o zo zware klim stoken we een riviertje over, heerlijk om daar verkoeling te zoeken. Er gingen zelfs enkele renners zwemmen om verkoeling te zoeken, dat zegt dus genoeg over de hitte vandaag. 
Het stuk erna was kort omhoog en daarna afdalen tot aan de laatste verzorging. Hier weer goed gegeten en gedronken en dan kon het zwaarste deel van vandaag beginnen, een klim van 15 km en daarna 5 km omlaag naar de finish. 
 
Wat hebben we afgezien tijdens deze klim, we waren aan het vechten om maar geen kramp te krijgen. Helaas schoot het er bij beiden enkele keren in en was het rekken en rustig fietsen om het te boven te komen. Dit deed pijn, we hebben afgezien als nooit te voren en moesten enkele keren onze rust pakken onder een boom. We verloren wel enkele plaatsen, maar we bleven veelal bij de zelfde renners rijden. Klimmen ging nog met 4-5 km per uur op de lichtste versnelling en af en toe moesten we lopen. Kortom een gevecht tegen de hitte en ons zelf, maar we hadden er allebei last van en samen hebben we elkaar doorheen gesleept. 
De laatste kilometers bergop was echt af tellen en nadat we de top hadden bereikt waren we blij dat we af konden dalen naar het nieuwe onderkomen in Rio de Contas. 
 
Na 10 uur, 6 minuten en 59 sec rolden we over de finish, bijna 4 uur achter de winnaar! We bleken toch een goede uitslag te hebben gereden, een 38e plaats van de ruim 110 starters in de open klasse. Het was vandaag een groot slagveld, de tijd limiet was 11:30 uur en hier zijn er heel veel overheen gegaan en deze renners zullen dus niet finishen. Deze etappe was echt extreem, misschien wel iets te. Na de finish even een welverdiende massage gehad en dat was nodig.
Hebben we genoten vandaag? Achteraf wel een beetje het was een mooie etappe met mooie tracks, maar wat hebben we onderweg de klimmen vervloekt! Deze omstandigheden zijn niet te trainen, of je moet met de tacx in de sauna gaan trainen. Deze vergeten we in ieder geval nooit.
 
Morgen een korte etappe, een Cross Country wedstrijd over een ronde van 7 km, de winnaar rijdt 5 ronden en als we gedubbeld worden is het voor ons een ronde minder. We houden jullie op de hoogte. 

 

  • 2014-10-20_etap_2
  • 2014-10-20_etappe_2_1
  • 2014-10-20_etappe_2_2
  • 2014-10-20_etappe_2_3
  • 2014-10-20_etappe_2_4
  • 2014-10-20_etappe_2_5
  • foto_2
  • foto_3