Wat is er nou mooier dan een dagje fietsen in de bergen, een hele week mountainbiken natuurlijk in de bergen onder het genot van een heerlijk zonnetje. Afgelopen week met Anton een weekje naar Oostenrijk geweest met als afsluiting op zondag de marathon in Neustadt an der Weinstrasse gereden. Deze stond al een aantal jaren op het To Do lijstje, maar kwam meestal niet uit in de vakantietijd.

Op maandag zijn we vertrokken richting Oostenrijk, om ergens in de buurt van Feldkirch / Liechtenstein een camping te vinden. De derde camping die we bezochten had nog plaatsen vrij en zo bleven we 5 dagen in Bludenz. 's Avonds nog even een kort, maar mooi ritje gemaakt richting Muttersberg / Els Alpe, 27 km met 1100 hm. Op dinsdag hebben we de route gereden van de Montafon M2 marathon. Leuke rit met aardig wat klimwerk, maar veel schotterwegen en weinig tot geen single tracks. Wel weer 80 km en 2200 hm gereden. Woensdag hebben we een mooie wandeling gemaakt in de bergen van Liechtenstein en de Drei Schwestern beklommen, een schitterende avontuurlijke wandeling van 12 km met 1200hm. Donderdagmorgen rondje gereden in het Brandnertal, even wat wandelpaden onveilig gemaakt, want die zijn toch wat leuker te fietsen dan de vele schotterwegen. 's Avonds hebben we de klim naar Muttersberg nog een keer gedaan, gevolgd door de mooie downhill trail omlaag. Deze dag was weer goed voor 55 km en 2200 hm.

Op 10 minuten van de camping lag ook het Bikepark Brandnertal. De dag ervoor hadden we al even gekeken en voor de vrijdagmorgen hadden we beiden een Downhillbike gehuurd om onze daalkunsten eens wat te oefenen. Dit was echt gaaf om een keer te doen, heerlijk met de lift en fiets omhoog om daarna omlaag te denderen. Na 4 uurtjes hadden we 9 afdalingen gehad en het was genieten. Net als de rest van de week was dit ook weer onder het genot van een heerlijk zomers temperatuurtje. Op zaterdag zijn we naar Neustadt an der Weinstrasse gereden voor de marathon op Zondag. Bij aankomst de startnummers opgehaald en in de plaatselijke gymzaal overnacht.

Deze marathon stond zoals eerder gezegd al langer op de lijst, het moet de mooiste marathon van Duitsland zijn, veel singletracks, technische klimmen en afdalingen en dit allemaal op een paar vierkante kilometer. De langstrecke was 90 km met 2400 hm, verdeeld over 2 rondes. We hadden er beiden veel zin in en de weersvoorspellingen waren, na een buitje op zaterdag, voor zondag in ieder geval perfect.

Dan naar de marathon zelf, de start was om 9 uur op het gezellige pleintje van Neustadt met veel publiek. Ik mocht helemaal vooraan starten, en in de startrij voor me stonden mannen als Karl Platt en Stefan Sahm, oftwel profs. De eerste kilometers merkte ik al meteen dat het niet lekker ging, De klimmen deden pijn aan de beentjes en ik kon geen goed ritme vinden, Anton die net achter met was gestart kwam al snel voorbij en ik kon niet aanklampen bij hem. Toch ben ik maar stug blijven door rijden en genieten van de mooie rit. Want deze marathon komt in de top 5 van mooiste eendaagse marathons voor mij.

Het was moeilijk om mezelf te blijven pushen om toch goed tempo te rijden, maar ik geef niet zo snel op en langzaam kwam het betere gevoel weer terug. Zelfs nadat ik twee keer onderuit schoof in afdaling met wat losse stenen. Ondertussen was ik wel al 2 uur onderweg. De klimmen begonnen weer lekkerder te lopen en ik begon weer wat mensen in te halen. Samen met een Duitser reed ik een groot gedeelte van de wedstrijd. Na 60 kilometer zag ik in de verte een Unisign pakje voor me, ik was namelijk weer terug bij Anton. Samen hebben we 10 kilometer gereden en onderweg genoten van de mooie single tracks. Bergop was toch wel wat techniek nodig om over alle wortels en stenen boven te komen, helaas moest ik af en toe een voetje aan de grond zetten. Dit gold dan een tijdje later ook weer voor de afdaling. Met nog 20 kilometer te gaan en al 4 uur onderweg voelde ik me fris, ik had eindelijk voor mijn gevoel weer de power om te rijden. op een langere vals platte klim ben ik dan ook versneld en de Duitser en ook Anton heb ik niet meer terug gezien tot aan de finish.

Na 4:55:55 kwam ik als 29e over de finish, niet tevreden over het resultaat vandaag, maar wat maakt het uit, ik heb genoten van een super weekje Oostenrijk en deze mooie marathon, oftewel het was vakantietijd......  Anton kwam 7 minuten later over de finish. Het was een leuke gezellige week, thanx Anton!