April

Na enkele maanden geen wedstrijden te hebben verreden was het vandaag zo ver. De eerste wedstrijd van het zomerseizoen stond op het programma. Het was een marathon over 102 km en 2300 hoogtemeters in Sundern Hagen. Deze marathon wou ik rijden als voorbereiding op het komende marathon seizoen samen met mijn Transalp mate Joschy Rausch. We hadden van tevoren gepland om de marathon samen te rijden om te kijken hoe goed we aan elkaar gewaagd zijn.

’s Morgens om 5 uur ging de wekker en na eerst Anton Peeters te hebben opgehaald, zijn we via Vaals met zijn drieën naar Sundern Hagen gereisd. Eenmaal daar aangekomen zijn we ons klaar gemaakt en zijn we naar de startplaats toe gefietst, die lag 10 km verder dan de finish waar we de auto hadden geparkeerd. Na de nummers te hebben gehaald konden Joschy en ik opstellen in het 2e vak, omdat we in het bezit zijn van een licentie. Om 10 uur stonden we in het vak en konden we wachten op het startschot om 11 uur.

Om 11 uur was het dan zover het startschot werd gegeven en na een geneutraliseerd gedeelte over een brede weg werd bij de eerste klim het complete veld van 1000 personen los gelaten. We zaten redelijk voorin en konden lekker tempo rijden. Ik kon merken dat Joschy wat harder reed dan mij, maar dat was te verwachten aangezien hij meer wedstrijdritme heeft. Na 45 min reed ik achter lek in een lange afdaling, snel even een bandje gewisseld en snel verder. We haalden weer veel mensen in die tijdens het wisselen voorbij waren gekomen en het liep lekker. Een half uurtje later zagen we Niels Boon staan die had lek gereden en had geen pompje. Eerst de eigen achterband nog wat bij gepompt en het pompje afgegeven aan Niels. Hij haalde ons wel weer in en gaf het wel terug. Ik was vast door gereden en Joschy zou de pomp mee nemen, echter na wat tijd rustig te hebben gereden zag ik hem terug komen en bleek hij zelf ook lek te hebben gereden. Hij had flink doorgereden om terug te komen dus hij moest even bijkomen. In de tussentijd zagen we Anton ook nog staan met een lekke band, binnen 30 km dus alledrie lek L. Maar we waren allebei nog goed fris en reden weer flink door en maakten steeds weer plaatsen goed.

Na een kleine 2 uur was het weer pech, nu was de achterband van Joschy eraf gelopen. We hebben hem er opnieuw opgelegd maar het mocht niet baten, de band is waarschijnlijk teveel opgerekt door het lek rijden. Nog enkele km geprobeerd maar helaas, bij de splitsing met de 30 km heeft Joschy besloten om terug te rijden naar het festivalterrein. Bidons en materiaal uitgewisseld en alleen verder, met nog een 55 km te gaan. Bidons waren wel nodig want het was echt warm vandaag en er moest veel gedronken worden. De verzorging was goed onderweg, op veel plaatsen bekers water en bananen en repen.

Nadat ik alleen was verder gegaan had ik wat moeite met het ritme te vinden en het liep niet echt lekker, totdat ik een groepje vond waarin ik goed mee kon rijden. Dit liep lekker totdat de eerste ronde gehad had en door ging met de tweede, de hele groep reed de korte afstand dus ik zat helemaal alleen bij het ingaan van ronde 2. Het ging weer lekker en ik begon langzaam weer wat mensen in te halen.

Na een kleine 60 km begon de ellende, ik kreeg de hartslag niet meer echt omhoog en begon kramp te voelen in mijn linker en rechter bovenbeen. Misschien te weinig gegeten tijden de rit. Besloten om maar wat te rekken, omdat het nog een aardig stuk was wat er gefietst moest worden. Na een paar minuten te hebben gestrekt voelde het weer beter een en kon ik weer aanzetten op de klimmen.

Een tijdje later kwam ik een dame tegen van Merida en hier heb ik een hele tijd mee samen gereden, tot aan een korte pittige klim, hier sloeg de kramp weer toe en moest ik weer van de fiets af. Weer enkele minuten gerekt en snel weer verder. De motivatie was toen al een flink stuk gedaald, een goede klassering kon ik wel vergeten, want er was in totaal al meer dan een kwartier verloren en de benen wilden toch niet meer. Dus toen de laatste 15 km rustig aan gereden om niet te veel te forceren, aangezien het seizoen nog maar net begonnen is.

In de laatste 15 km nog 2 keer moeten stoppen om even te rekken en na 4.43 min reed ik over de finish. Dit resulteerde in een teleurstellende 90e plaats overall van de lange afstand. Klik hier voor alle uitslagen. In totaal een 20tal minuten stil gestaan. Ondanks de pech en de kramp wel een goed gevoel over gehouden aan deze dag. De samenwerking met Joschy was erg goed, en we waren redelijk aan elkaar gewaagd ondanks het verschil in wedstrijdritme.

Volgend weekend dan staat er weer een marathon op het programma. De eerste uit de serie van de Rijwielpaleis Marathon Cup, namelijk de Saarschleifen Bike Marathon in Orscholz bestaande uit 96 km en 2700 hoogtemeters.

• 2007-04-29_Sorpetal_1
  • 2007-04-29_Sorpetal_2
  • 2007-04-29_Sorpetal_3
Afgelopen 2 weken ben ik voor het werk naar Oostenrijk geweest en wel in het plaatsje Bad St. Leonhard im Lavantal. Aangezien ik er was voor het werk was er niet veel tijd om te trainen. Toch twee keer kunnen trainen en heerlijk kunnen genieten van de omgeving daar.

De eerste zondag was het heerlijk zonnig weer en een graadje of 15. Een dorpje verder was een skiegebied en maar besloten om daaar heen te fietsen. Het was een pittige klim van meer als 1000 hoogtemeter over 12 km. Lekker klimmen dus. Op het hoogste punt is de onderstaande foto gemaakt. Na deze lange klim nog wat extra km gereden en zo 2.5 uur gefietst.

De week erna was het weer het tegenovergestelde van de zondag ervoor. Sneeuw, kou en regen. Toch nog 2,5 uur gefiets, maar was erg koud en was blij dat ik weer onder de douche stond. Hieronder een foto van het uitzicht vanuit de hotelkamer.

In de planning is de eerste wedstrijd in Nieuwcuijk eruit gehaald. De eerste wedstrijd / marathon van het zomerseizoen zal dus nu in Sorpetal zijn.