Augustus

De 4e wedstrijd van de RWP marathoncup stond op het programma. In het plaatsje Grafschaft in Sauerland was de start en de finish van een wedstrijd bestaande uit 2 rondes over 109 km en ongeveer 3000 hoogtemeters. Het weertje was perfect en de ondergrond was meestal droog met enkele natte stukken. Om half 6 ‘s morgens ben ik aangereden om, om half 10 te kunnen starten. Ik mocht opstellen in het eerste vak, aangezien dit voor de licentiehouders was. Er stonden veel Nederlanders in het vak, ook allemaal rijdend voor het RWP cup klassement.

De start was over asfalt en het ging gelijk omhoog. Ik probeerde mijn positie een beetje te handhaven, maar er waren veel snelle mannen die van achteruit naar voren wilden rijden. Ik heb mijn eigen tempo gereden, want de weg was nog lang tot aan de finish. We kregen eerst een korte lus van enkele kilometers en daarna waren het 2 rondes.

Na de startronde zat ik bij enkele Nederlanders waaronder Henri Drieshen van Wielerhuis Liessel. Hier heb ik een hele tijd mee samen gefietst. De klimmen liepen het eerste uur nog niet erg lekker, moest diep gaan. Ik had ook moeite met de vlakkere stukken. Het parcours bestond bijna volledig uit schotterpaden en stelde technisch niet veel voor. In het begin van de eerste ronde kwam Juul van Loon me voorbij, maar ik kon hem maar effe bijhouden en moest hem laten gaan. Daarna lekker doorgereden maar had het toch best zwaar. De klimmen zat ik niet erg lekker in een ritme en moest af en toen het wiel laten gaan van de renner voor me.

Tot aan 40 kilometer ging het best moeilijk met mij, maar het moment van de verzorging na ongeveer 42 km begon ik in mijn ritme te komen. Net voor het ingaan van de tweede ronde sloot ik weer aan bij Juul. We gingen samen de tweede ronde in, ik voelde me steeds beter worden en de transalpdiesel van afgelopen maanden begon warm te worden. We reden samen voor een 27e plaats hoorden we van de zijkant roepen. Ik begon er zin in te krijgen en had enkele renners in het vizier. Voor me zag ik Riny van Deursen rijden op een korte pittige klim en ik kwam langzaam dichterbij. Bovenaan de klim zat ik in zijn wiel en het was erop en erover, hij kon niet aanpikken. Juul kon ook niet meer volgen. Na deze korte klim volgende er een langere klim over schotter.

Ik reed zo een flink tempo en ik liep steeds verder uit op Juul en Riny en na een tijdje kon ik ze niet meer zien. Ik haalden ook steeds weer enkele mannen in en het gaf me een erg goed gevoel en de benen voelden nog erg goed aan. Tijdens de volgende klimmen schoof ik weer enkele plaatsen op en ging geloven in een goede uitslag. Dus maar tandje erbij schakelen en vol door rijden. Dit kon ik goed vol houden. De verzorging onderweg was perfect, bij de laatste 2 posten stonden ze met volle bidons klaar dus we hoefden niet van de fiets af, perfect!! Ik hoorde toen dat ik 19e lag op de lange afstand. Ik haalde nog een renner in en die kon ook niet meer aansluiten.

Op de laatste lange klim kwam ik nog bij een renner in het wiel maar nadat hij dit merkte versnelde hij en kon ik niet meer volgen. Het laatste gedeelte, ongeveer 10 km heb ik ook alleen gereden tot aan de finish. In een tijd van 5:06:31 kwam ik over de finish. Dit bleek goed te zijn voor een 12e plaats bij de heren en een 18e overall. Veder was ik 7e Nederlander vandaag.

Achteraf terug gekeken naar de rondes heb ik precies dezelfde ronde tijden gereden in de twee grote rondes met precies dezelfde gemiddelde hartslagwaardes. Dus erg constant gereden.

Dit was voor mij de laatste wedstrijd van het zomer seizoen. De volgende wedstrijd zal pas op 7 oktober zijn in Baarlo en de week erna de Bart Brentjens Challenge en daarna wedstrijden in de Wintercompetitie. Ik zal binnenkort een terugblik van het zomerseizoen plaatsen op de site dus hou hem in de gaten!!

Afgelopen zaterdag stond de derde en de laatste Streetrace op het programma van de MTB Streetracecup. Na Baarlo en Liessel nu een wedstrijd over twee keer 30 minuten in Melderslo.

Er stonden meer als 40 renners aan de start bij de licentiehouders en ik mocht als 5e opstellen aangezien ik op deze plaats stond in het klassement. De start van de eerste manche ging erg goed bij mij ik reed de eerste 3 rondes op korte achterstand op de koplopers Wilco Verwegen en Rick van Dijk.

Echter deze explosieve inspanning was ik niet meer gewend de laatste maanden en na 1,5 ronde viel ik compleet stil. Ik werd links en recht ingehaald en ik stond helemaal geparkeerd. Het duurde effe voordat ik weer een beetje in mijn ritme zat maar toen lag ik al zo ver achter dat er niet meer veel in zat. Zo werd ik 21e in de eerste manche.

De tweede manche had ik me weer opgeladen en ik hoopte dat het beter ging als de eerste. Na een wat rustigere start zat ik bij Peter Nielen.

Ik kon hem helaas niet bij houden en moest hem laten gaan en kwam zo bij Ralf Hesen uit Panningen. Samen hebben we de hele tijd gereden en in een van de laatste rondes kreeg hij problemen met zijn fiets en reed ik bij hem weg. Ik werd 18e in de tweede manche en in de totaal uitslag. Voor het klassement over de 3 streetraces maakte dit niet veel meer uit en bleef ik 5e staan.

Het was een erg gezellig dagje in Melderslo met een erg leuk en uitdagend parcours. Jammer dat de benen niet goed waren maar dat was wel enigszins te begrijpen na maanden met heel veel duurwerk en geen kort intensieve trainingen. De explosieve kracht was er gewoonweg niet zaterdag.

Komende week staat de Ghost Sauerland Marathon op het programma. Ik had ook graag in Panningen op de weg gereden maar had me al ingeschreven voor deze marathon dus helaas. Ik probeer wel op tijd te zijn om te kijken!

Na 3 weken weer geen wedstrijd te hebben gereden stond er vandaag een erg pittige op het programma. Het WK Marathon in de Open Klasse in Verviers, een wedstrijd over 105 km met 3300 hoogtemeters, over het parcours waar de profs ook over rijden.

In de afgelopen weken heb ik de inspanningen van de Transalp goed gemerkt, de twee weken erna was ik erg moe. Heb ook bewust twee weken rust gepakt en niet veel getraind, alleen met de gewone fiets op fietsvakantie met de vriendin. In de week voorafgaand aan deze marathon heb ik de draad weer opgepakt en heb ik weer flink getraind. Het voelde goed aan en had echt zin in het WK, kijken hoe de vorm is na de Transalp.

Voor de start nog wat bekenden gezien van de Transalp, wat altijd leuk is. Wat bijkletsen over de week in de Alpen. Om 9 uur werd er gestart voor de Open Klasse, 15 minuten na de elite renners. Ik stond redelijk vooraan omdat de licentiehouders vooraan mochten starten. Tijdens de startklim kon ik wat plaatsen naar voren rijden, maar wou niet te hard starten want de dag zou nog lang worden. Bij het eerste controlepunt na 12 kilometer lag ik op een 55e plaats. Het eerste gedeelte, maar ook de rest van de marathon was erg technisch met heel veel korte en steile klimmetjes. Ook de afdalingen waren technisch met veel stenen en wortels en doordat de ondergrond in de Ardennen altijd wat nat is, was het telkens goed opletten. Langs de kant stond Arno Janssen en die heeft een paar foto's gemaakt onderweg, thanx Arno.

De eerst 2 uur gingen erg lekker en ik kwam te rijden met Juul van Loon. Bij de tweede controle lag ik na 2.26 uur en 40 km op een 59e plaats en had dus enkele plaatsen verloren. We hebben een hele tijd samen gereden, maar na een tijdje moest ik hem toch laten gaan. Het ging even wat minder, ik moest me een paar plaatsen laten zakken, maar na een half uurtje begon het weer lekker te lopen.

Vanaf dat moment kon ik de ene na de andere renner in halen en na 3.22 uur en 60 km lag ik op een 51e plaats. De klimmetjes waren toch best pittig allemaal, omdat ze elkaar snel opvolgden en je weinig herstel had. Er zaten er enkele bij waar ik stukken moest lopen, dit omdat de klim net na een afdaling vanuit het niets kwam opduiken en ik te laat was om terug te schakelen.

Na 80 kilometer kreeg ik Dion Gilissen in zicht en liep redelijk makkelijk op hem in, hij had het zwaar vertelde hij en ik reed ook snel bij hem weg. Dit was net bij een controlepunt en hier lag ik 40e. Zo volgden er nog vele renners die ik bij kwam, zelfs rensters en renners die het WK reden (te herkennen aan de rugnummers en de nationale tricots). Dit voelde goed deze renners in te halen en zeker omdat ik zelf nog erg fris was en anderen zag lijden. Ik kon zo door blijven rijden, alhoewel de korte klimmetjes wel erg pijn deden af en toe.

Op ongeveer 15 km voor het einde was de laatste verzorging, hier heb ik nog effe snel de bidon gevuld en wat sinaasappels en bananen gepakt. Voor me zag ik Juul weer rijden en ik kwam erbij. Samen hebben we de laatste kilometers gereden en ik probeerde een paar keer weg te komen, want de benen voelde nog erg sterk. Dit wegkomen lukte helaas niet en we bleven bij elkaar. We haalden nog enkele renners in die helemaal stil vielen. Enkele kilometers voor de finish was er nog een trap waar je vanaf moest lopen want hier kon je onmogelijk fietsen (althans ik zeker niet). Ik zat toen voor Juul en hij maakte op de trap een misstap. Dit was voor hem fataal en hij kwam niet meer terug. Ik kwam in een tijd van 5.58.04 over de finish op een 34e plaats, op 44 minuten van de winnaar van de Open Klasse. Ik had 105 km op de teller en 2855 hoogtemeters. Ik benerg tevreden over het resultaat, maar vooral ook over de vorm. Heb de hele wedstrijd constant kunnen rijden, ook het laatste uur, zie de hartslag gegevens hieronder (hartslag en hoogteprofiel).

Verder was het een super mooie, zware, technische en goed georganiseerde wedstrijd met ook nog eens mooi weer. Christoph Sauser de nieuwe Wereldkampioen Marathon reed de wedstrijd in een voor mij onmogelijke tijd van 4.23!!!!

Volgende wedstrijd is de streetrace in Melderslo op zaterdag 18 augustus. De eerste manche is om 17.30 en de tweede om 19.15. Ik sta 5e in de MTB streetracecup en wil deze plaats graag behouden of verbeteren!